300: Rise Of An Empire

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Het originele 300 uit 2007 verdeelde bioscoopbezoekers. Je was een enorme fan van de visuele stijl, de spectaculaire gevechten en de in testosteron gedrenkte one-liners, of je ergerde je aan de stroom aan super-slomo's, de parade aan nauwelijks gekleede mannen en het flinterdunne verhaal. Maar de film van Zack Snyder had wel genoeg fans om een opvolger te rechtvaardigen. Dus nu is er 300: Rise Of An Empire.

Net als 300 is Rise Of An Empire gebasseerd op een graphic novel van Frank Miller. Snyder schreef dit keer wel mee aan het screenplay, maar Noam Murro nam zijn plaats op de regisseursstoel in. Deze tweede film behandelt een andere kant van de strijd tussen de Perzen en de Grieken. Waar 300 draaide om de slag op het land en de Spartanen gaat de opvolger op de vrijwel gelijktijdige strijd op het water, waar de Atheners met hun vloot het voortouw namen. De film speelt dus voor een deel voor, een groot deel tijdens en een deel na de eerste film.

Leonidas leeft aan het begin dus nog, maar speelt geen rol in de film. Zijn vrouw (Lena Heady) wel, vooral als vertelstem. Zij vertelt het verhaal van Themistokles (Sullivan Stapleton), de aanvoerder van de Atheense vloot. Hij zou bij een eerdere slag de Perzische koning Darius hebben vermoord, de vader van Xerxes. Die werd daar zo kwaad en verbitterd door dat hij Griekenland van de kaart wilde vegen. Daarbij gesteund door zijn aanvoerder van de Perzische vloot, de als Griekse geboren Artemisia (Eva Green).

Tot zover het verhaal, dat niet veel beter en iets minder meeslepend is dan dat van het originele 300. Het is vooral weer een excuus voor visuele porno. De stijl van de eerste film wordt helemaal doorgetrokken. Dezelfde donkere luchten, mannen met sixpacks in een zwembroekje en een cape en dezelfde kleurstelling. Regisseeur Noam Murro neemt de super-slomo's van Zach Snyder over en legt daar zelfs nog een schepje bovenop. In de eerste tien minuten van de film zitten al bijna evenveel slomo's als in heel 300. Bij elke camerawisseling bevriest de actie en draait de camera om de actie heen. Dit keer in 3D geschoten, maar gelukkig weet Murro het richting de camera laten vliegen van objecten te minimaliseren.

Eigenlijk is het vrij makkelijk om te kiezen of je naar deze film moet gaan. Vond je 300 geweldig dan is dit een aanrader, met vrijwel dezelfde hoeveelheid actie, dezelfde stijl, maar wat minder goede one-liners en wat mindere acteurs. Vond je 300 en zijn visuele stijl niks dan kan je beter niet gaan, Rise Of An Empire heeft niks gedaan met de kritiek op het eerste deel en is zelfs meer een wat fletse kopie, dan een opvolger.