Albert Nobbs

Geplaatst: door Jamaica Vink

Actrice Glenn Close speelde al in 1982 de rol van Albert Nobbs in een kleine theaterproductie. Vanaf dat moment werd het haar doel om het toneelstuk ook op het witte doek te krijgen. Na jaren lobbyen is dat haar nu eindelijk gelukt, regisseur Rodrigo García heeft het verhaal verfilmd. Close kreeg natuurlijk de rol van Albert Nobbs, maar was tevens nauw betrokken als producent en scenarioschrijfster.

Albert Nobbs leeft in het negentiende-eeuwse Ierland. Ze is een alleenstaande vrouw, waardoor het voor haar niet gemakkelijk is om werk te vinden. Nobbs bedenkt daarom een plan: ze verkleedt zichzelf als man om zo aan de armoede en eenzaamheid te ontkomen. En het blijkt te werken. Ze vindt al snel een baan als ober in een sjiek hotel genaamd Morrison's. Het geld dat ze daar verdient, spaart ze om ooit een sigarettenwinkel te openen. Maar na jaren in het geheim te hebben geleefd, komt er toch iemand achter wie ze echt is en raakt Nobbs verstrikt in haar eigen leugens.

Doordat Nobbs een geheim en verborgen leven leidt, komt de kijker er niet achter wat ze precies voelt. Hierdoor is het moeilijk om met haar mee te leven en snap je ook niet altijd meteen de keuzes die Nobbs maakt. Bijvoorbeeld waarom zij per se haar collega Helen (Mia Wasikowska) wil overhalen om met haar te trouwen. In het begin denk je dat Nobbs echt verliefd op haar is, maar later in de film wordt pas duidelijk dat ze gewoon eenzaam is en iemand wil hebben om haar leven én sigarettenwinkeltje mee te delen.

Dat het moeilijk is om met Nobbs mee te leven, ligt overigens aan het personage en niet aan de acteerprestaties van Glenn Close. Close zet namelijk een fenomenale rol neer, waar zij niet onterecht een Oscarnominatie voor heeft gekregen. Ze is erg geloofwaardig in het spelen van een man. Het is zelfs zo dat wanneer je weet dat ze eigenlijk een vrouw is, het lastig blijft om haar niet meer als man te zien. Dit komt natuurlijk ook door de realistische make-up. Hetzelfde geldt voor Janet McTeer, die in de film de stoere Hubert Page vertolkt, tevens een vrouw die zich mannelijke kleedt om te kunnen werken. McTeer zet een sterke rol neer en ontving net als Close een Oscarnominatie voor haar rol.

Albert Nobbs is een visueel sterke prent met een sprookjesachtig tintje. Het is alleen jammer dat je door Nobbs geslotenheid niet kan meeleven met het personage. Daarnaast vraagt het verhaal in het middenstuk te veel aandacht van de kijkers. Toch maken de acteurs een hoop goed en blijft Albert Nobbs een bijzonder verhaal dat, zeker na al de moeite van Close, een verfilming heeft verdiend.