Alex Cross

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

Alex Cross is de hoofdpersoon in de serie misdaadromans van James Patterson. Eind jaren negentig gaf Morgan Freeman al twee keer eerder gestalte aan deze intelligente detective/profiler in Along Came A Spider en Kiss The Girls. Nu is het aan komiek/acteur Tyler Perry om gestalte te geven aan het personage in een nieuw avontuur, vanuit strategisch reboot-oogpunt simpelweg Alex Cross getiteld.

De film is losjes gebaseerd op het boek Cross, waarin Cross de FBI verlaat maar desondanks verwikkeld raakt in de jacht op een seriemoordenaar. In de film zit Cross nog bij de politie wanneer hij en zijn team stuiten op een doodgemartelde socialite. Na wat speurwerk vermoedden ze dat ze te maken hebben met een uiterst toegewijde moordenaar die het op de rijke industrieel Mercier, gespeeld door Jean Reno (Leon, Crimson Rivers), gemunt heeft.

Het blijkt te gaan om een psychopaat met een special forces verleden genaamd Picasso (Lost's Matthew Fox). Cross doet zijn werk echter iets te goed en Picasso pakt vervolgens zijn dierbaren aan. Een met wraakzucht gevulde Cross moet nu alles op alles zetten om tegelijk zijn integriteit te bewaren en de bedreigde Mercier te beschermen.

De verhalen van Patterson moeten het niet hebben van originele uitgangspunten maar meer van de goed uitgedachte invulling. Solide detectivepulp dus, prima geschikt voor een benauwende whodunnit. De twee Morgan Freeman films waren zeker geen hoogvliegers, maar daar zorgde de ingetogen uitwerking voor gedegen spannende films. Het moet dan ook een bewuste stap van de producers (waaronder Patterson zelf) geweest zijn om regisseur Rob Cohen, de man achter weinig beklijvende popcornhits als The Fast & The Furious en xXx, in te huren om de boel te verfilmen.

Een stap die helaas jammerlijk misplaatst is. Cohen is typisch zo'n regisseur die zijn stijl niet aan kan passen aan het materiaal. Het begint allemaal vakkundig genoeg. De personages worden geintroduceerd en Cross krijgt ruimte om zijn analytische kunnen te etaleren. Maar heel lang kan Cohen zich niet inhouden en al snel verwordt Alex Cross tot een veel te flitsend geschoten actiefilm waarin nauwelijks meer ruimte is voor enig detectivewerk. Of er sprake is van opzet of van een gebrek aan inlevingsvermogen wat betreft het bronmateriaal is moeilijk te zeggen, maar de regisseur lijkt te denken dat het hedendaagse publiek niet vijf minuten zonder een spannend gefilmde actiescène kan. Met ingestorte spanningsbogen en geforceerde logica tot gevolg.

Het helpt ook niet dat het script niet meer dan ambachtelijk te noemen is. Het doet wat het moet doen maar mist, op wat fris geouweneel tussen Cross en zijn collega's na, enige eigenzinnigheid. De acteurs valt weinig te verwijten. Perry, met 130 miljoen dollar per jaar bovenaan de Forbes entertainment-lijst maar vrijwel onbekend buiten de V.S., laat zien dat hij meer in huis heeft dan hij tot nu toe liet zien in zijn kluchten. Fox lijkt besloten te hebben dat deze film, na bijvoorbeeld Vantage Point, zijn definitieve opstap naar het grote scherm moest zijn want hij is duidelijk volledig gegaan voor de rol van pezige killer Picasso en zet inderdaad een overtuigend angstaanjagende slechterik neer.

Een vervolg staat al in de steigers en hopelijk herzien de makers hun doelstellingen. Want al de misplaatste bombast van deze reboot komt vooral wanhopig over. Gezien het succes van de boeken is er een gezonde achterban voor dit type films, en Perry is aannemelijk genoeg in zijn rol als franchise-boegbeeld. Wat meer vakkennis achter de schermen en wie weet wordt het nog wat. Volgende keer beter.