Alice Through the Looking Glass

Geplaatst: door Alette Kreuze

Na het succes van de vorige film, kon een vervolg bijna niet uitblijven en zo gezegd gaan we wederom mee op reis met Alice (Mia Wasikowska) naar Wonderland. Alle andere geliefde karakters van het eerste deel zijn hierbij ook weer van de partij, inclusief een ontzettend gewenste toevoeging van Sacha Baron Cohen en een laatste eer aan de inmiddels overleden Alan Rickman.

In deze tweede film, wederom gebaseerd op het verhaal en de karakters van Lewis Carroll, is Alice in het echte leven inmiddels verworden tot succesvol kapitein van het schip dat van haar vader was. Echter, ze wordt door Absolem (Alan Rickman) gevraagd om terug te komen naar Wonderland. Het gaat niet goed met de Mad Hatter (Johnny Depp) en er wordt gevreesd voor zijn leven. Alleen Alice kan hem helpen.

De Mad Hatter is er namelijk achter gekomen dat zijn familie nog in leven is, maar niemand gelooft hem. Alice probeert hem te helpen weer terug bij zijn familie te komen, maar moet hiervoor terug in de tijd reizen met de hulp van Time (Sacha Baron Cohen). Dit gaat echter niet zonder slag of stoot, vooral niet wanneer ook de Red Queen (Helena Bonham Carter) zich er tegen aan gaat bemoeien.

Het regisseursstokje is in dit tweede deel overgegaan van Tim Burton naar James Bobin, maar de invloed van Burton, nu als producent, resoneert nog duidelijk door in ieder element van de film. Hij heeft de toon gezet in Alice in Wonderland en hier wordt in Alice Through the Looking Glass feilloos op voortgeborduurd door Bobin. De stijl van beiden completeren elkaar dan ook perfect en ook deze film is weer een lust voor het oog. De creativiteit, aandacht voor detail en de veelheid aan kleuren zijn dan ook de elementen die deze film het beste verkopen, want alleen visueel gezien is het al de moeite waard om Alice Through the Looking Glass te gaan zien.

Ook de cast is weer zeer noemenswaardig, want behalve de bijzondere vormgeving van de film, is de colonne acteurs die ervoor is komen opdraven ook fenomenaal. Met daarbij bijzondere aandacht voor het feit dat dit één van de laatste films is van de in januari overleden Alan Rickman. Meest waardevolle toevoeging aan de cast is Sacha Baron Cohen als Time. Zijn samenspel met Helena Bonham Carter en Johnny Depp is geweldig, de één nog gekker dan de ander, en hij voegt dan ook veel aan de film toe wat betreft humor.

Liefhebbers van de vorige film zullen ook deze weer kunnen waarderen, maar het blijft een soort productie die je of ontzettend leuk vindt, of juist niet zo. Echter, alleen al visueel gezien en door de diverse cast, verdient de film in ieder geval een kans.