Apenstreken

Geplaatst: door Linda van Dijk

Aap, noot, mies... In de nieuwste film van regisseur Johan Nijenhuis komt het bekende leesplankje van vroeger tot leven. Hoewel lang niet iedereen alle plaatjes op het plankje nog op kan dreunen, passeren ze wél allemaal de revue in Apenstreken.

De film neemt ons terug naar het Nederland van zo’n honderd jaar geleden. Wim (Tygo Bussemakers) is een weesjongen die dolgraag naar school wil. Daar steekt de directrice van het weeshuis (Martine Sandifort) echter een stokje voor. Alle kinderen moeten werken in de fabriek. Als er een wet komt die zegt dat alle kinderen onder de twaalf naar school moeten, zijn de weeskinderen door het dolle. Maar dan is er nog een probleem: de kinderen hebben geen idee hoe oud ze zijn.

Wim is een kwajongen en neemt al snel het heft in eigen handen. Hij loopt weg van het weeshuis en komt uiteindelijk terecht op de boerderij waar Jet (Mees Smits) woont. Jet verstopt hem en zo kan Wim stiekem leren lezen en schrijven, maar hij kan het weeshuis nog niet definitief achter zich laten...

Knap aan de film is dat deze je echt mee terug in de tijd neemt. De kostuums, de omgeving, soms zelfs de dialogen lijken vrij authentiek wat dat betreft. Niet heel gek, want Apenstreken is opgenomen in het Zuiderzeemuseum. Iets minder realistisch is het verhaal. De verwijzingen naar het leesplankje zijn leuk, maar alles is nét een beetje te veel aangedikt. In het midden verliest de film wat vaart door het gebrek aan spanning. En Wim die tijdelijk in een rijke familie wordt opgenomen met Sanne Vogel die zegt dat hij haar wel ‘mama’ mag noemen, voegt ook niet heel veel toe.

Nijenhuis heeft een groot aantal BN-ers van stal gehaald, maar de meesten hebben slechts kleine rollen. De echte sterren van de film zijn namelijk de kinderen. En het belangrijkste publiek, ook kinderen dus, kan het waarschijnlijk ook niet zoveel schelen dat Kim-Lian van der Meij of Yvonne Jaspers hun speelfilmdebuut maken. Sommige van de personages lijken wel net typetjes, omdat ze zo overdreven zijn. Alle kinderen zetten echter heel knap spel neer - en die zorgen er dus voor dat je de film ingetrokken wordt.

Apenstreken is vooral heel gezellig, een echte feelgood film voor het hele gezin. Het doet denken aan een Nederlandse versie van Annie, maar dan op de boerderij. Verstand op nul en kijken.