Argo

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

Lang voordat het in het Midden Oosten trendy werd om door grootmachten gesteunde dictators omver te werpen, werd in Iran al in 1979 de toenmalige stroman Sjah Pahlavi door het volk aan de kant gezet. In de nasleep van deze revolutie werd de ambassade van de Verenigde Staten overrompeld en alle aanwezigen gegijzeld.

Althans, bijna alle. Zes medewerkers wisten te ontsnappen naar de Canadese ambassade maar zaten nog steeds als ratten in de val in het hermetisch afgesloten land. Indien gesnapt, zouden ze berecht worden als spionnen. Hoe de Canadezen, geholpen door de CIA, de zes uiteindelijk het land uit hebben gekregen is ouderwets jongensboekmateriaal.

De precieze toedracht definieert praktisch het gezegde “stranger than fiction”. Onder leiding van geheim agent Tony Mendez orchestreert de CIA een complete filmproductie, inclusief script en mediabuzz, om de zes onderduikers vermomd als filmploeg het land uit te smokkelen. Het relaas van Mendez werd pas eind jaren negentig vrijgegeven en trok toen logischerwijze direct de aandacht van Hollywood. George Clooney, hier betrokken als producer, was na The Town onder de indruk van Ben Afflecks tweede jeugd als regisseur en speelde de klus aan hem door.

Dat Affleck na zijn regiedebuut Gone Baby Gone zijn carrière weer op het goede spoor had, was duidelijk. Maar zijn eerste twee films waren relatief kleine producties met zijn vertrouwde thuisstad Boston als achtergrond. Met Argo legt hij definitief alle twijfelaars het zwijgen op. De film behandelt een beladen periode maar Affleck verliest zich niet in pretentieus engagement. Met strakke hand weet hij de verschillende plotlijnen te verweven tot een spannend en intelligent ontsnappingsdrama, zonder daarbij het ludieke uitgangspunt uit het oog te verliezen.

Met al die accolades wat betreft zijn regie, zou je bijna vergeten dat Affleck ten eerste een behoorlijke acteur is. Net als in The Town speelt hij opnieuw de hoofdrol, maar ook hier schroomt hij niet om zich te omringen met bewezen talent. Affleck's Tony Mendez is op een ingetogen manier de spil van de film, maar in de zijlijn zien we ondermeer zwaargewichten John Goodman (The Big Lebowski, Red State) als zijn contact in Hollywood en Alan Arkin (Little Mis Sunshine, Glengarry Glenn Ross) als Lester Siegel, de filmproducer die wel wat ziet in “the best bad idea” van Mendez.

Dat Argo verder niet helemaal honderd procent historisch accuraat is, en Affleck de spanning naar het einde toe wel erg hoog opvoert, doet er met zo'n solide uitwerking nauwelijks meer toe. Het gaat hier om de rit zelf. De film druipt van New Hollywood zelfverzekerheid, van het perfect weergegeven tijdsbeeld tot aan het scherpe, benauwende script. Het lijkt niet alleen een film uit de jaren zeventig, het is er bijna één.