The Avengers

Geplaatst: door Remco Visser

Als er een film is die al maanden-, misschien zelfs jarenlang tot de verbeelding spreekt en die fans over de hele wereld behoorlijk opgepompt weet te krijgen, dan is het Joss Whedon's (Serenity) The Avengers.

En geef ze eens ongelijk. Naast een uitzonderlijk sterke cast, met onder meer Chris Hemsworth, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson en Chris Evans, is Marvel al sinds het verschijnen van de eerste Iron Man in 2008 bezig om minutieus de spanning op te voeren door naast nog een tweede deel Iron Man ook Captain America en Thor vorig jaar in hun eigen films aan het grote publiek voor te stellen en de films onderling nog eens te verbinden door kleine snippets na de aftiteling. Het is niet voor niks dat je Marvel met de 'M' van marketing schrijft. Die jongens weten hoe het spelletje gespeeld dient te worden.

Deze aanpak is niet zonder risico. Wie kent er geen film die met zodanig veel tamtam en word-of-mouth werd aangekondigd, dat het uiteindelijke resultaat alleen nog maar kon tegenvallen (*kuch* Battleship *kuch). En dat bracht Joss Whedon in een niet te benijden positie. De man had slechts wat ervaring met het regisseren van TV-series als Firefly en Glee en had met Serenity (2005) zijn eerste én enige stap in filmland gezet. Niet echt een regisseur die je bovenaan het lijstje zou zetten voor zo'n miljoenenproject, zeker niet wanneer je in ogenschouw neemt dat de door de wol geverfde regisseurs Joe Johnston en Kenneth Branaugh gekozen werden om respectievelijk Captain America (Chris Evans) en Thor (Chris Hemsworth) naar het witte doek te brengen.

We weten niet of het juist door deze immense druk komt of dat de man gewoon een onderkend genie is, maar Joss Whedon weet van The Avengers het spektakelstuk te maken dat je er als kijker van verwacht. Hij weet naadloos de verschillende stijlen en tones-of-voice van de voorgaande films te implementeren in deze ultieme Superhelden flick. Daarnaast is het verhaal dusdanig goed uitgebalanceerd dat je bij tijd en wijle mag twijfelen of je nog naar een typische popcorn-blockbuster zit te kijken.

Feit blijft wel dat het handig kan zijn van tevoren - mocht je dat nog niet gedaan hebben - de voorgaande Avenger-films te gaan zien; echt veel tijd om de verschillende personages te introduceren wordt logischerwijs niet genomen. Je hebt tenslotte al vier films lang kunnen wennen aan de verschillende verhaallijnen van de hoofdkarakters, met uitzondering van Black Widow (Scarlett Johansson), Hawkeye (Jeremy Renner) en Nick Fury (Samuel L. Jackson), al staan er voor deze drie ook al films gepland*.

Nee, Whedon trapt vrijwel meteen af met de dynamiek tussen de vijf uitzonderlijke superhelden die het heel goed alleen afkunnen en niet gewend zijn aan het functioneren binnen een team. Dat vrijwel alle karakters daarbij een uitstekende chemie (met eervolle vermelding voor Tom Hiddleston als aartsvijand Loki) met elkaar hebben, is de extra kers op de taart.

Wanneer de alfamannetjes eindelijk uitgeraasd zijn, kan de actie pas écht beginnen en wordt er een bak CGI en special effects opengetrokken waar je U tegen zegt. Dit genre films staat of valt tenslotte met de hoeveelheid actie op het scherm en de oprechtheid ervan; The Avengers slaagt er met vlag en wimpel in.

We kunnen dientengevolge nog steeds niet bepalen welke Avenger nu eigenlijk de leukste film had. De extravagante playboy Tony Stark alias Iron Man? De wereldvreemde halfgod Thor? Of juist opgepompte supersoldaat Captain America? Na het zien van The Avengers doet deze vraag er ook eigenlijk helemaal niet meer toe. Het spektakelstuk dat dit vijfkoppige team neerzet overtreft elk van de voorgaande films en zet een zeer hoge standaard voor eventuele opvolgers. The Avengers is een absolute must-see!

*) Samuel L. Jackson zette zelfs zijn handtekening onder een contract voor negen Avenger-films, waar de teller dus nu op vijf staat.