Avengers: Age of Ultron

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Hulk, Black Widow, Hawkeye, Captain America, Iron Man en Thor zijn terug. Nadat ze in 2012 noodgedwongen bij elkaar kwamen in The Avengers om de wereld te redden, werd het meteen duidelijk dat de wereld nog veel vaker gered zou moeten worden. De langverwachte sequel van de immens succesvolle superheldenfilm heeft drie jaar op zich laten wachten en is een knaller van een film. Vrij letterlijk zelfs, de actiescènes spatten van het doek.

De eerste, echte Avengers film schreef box office geschiedenis, werd overal geprezen en weet zich tot op heden nog staande te houden als relevante en vermakelijke avonturenfilm. Avengers heeft zelfs kans om de geschiedenis in te gaan als een tijdloze, generatie-definiërende film als Star Wars of Indiana Jones. Maar, de voorgaande titels zeggen het al; dit zijn reeksen. Weet Avengers: Age of Ultron zich ook met dit niveau te meten?

In Age of Ultron ontwerpt Tony Stark (Robert Downey Jr.) een vorm van kunstmatige intelligentie. Hiermee wil hij een androïde aansturen die de aarde kan verdedigen van gevaar van buitenaf. Echter loopt dit finaal mis en wordt uit de kunstmatige intelligentie Ultron (James Spader) geboren: een robot die de uitroeiing van de mensheid als het enige pad naar ware vrede ziet. In zijn missie rekruteert hij twee Enhanced, gemodificeerde mensen met gaven, in feite X-men dus: Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) en Quicksilver (Aaron Taylor-Johnson). Het is aan de Avengers om te assemblen en Ultron tegen te houden.

De film knalt er met de eerste scène al gelijk in: vol met actie vallen de Avengers een vijand aan. Geen oplopend, introducerend begin naar het grote verhaal toe. Nee, gaan met die banaan. Wat begrijpelijk is, want de personages hebben inmiddels geen introductie meer nodig. Maar het verhaal had dat wel.

Want met die eerste scène is de toon meteen gezet, en blijf je gedurende de rest van de film van situatie naar situatie rollen; het gebeurt allemaal vrij plots. Begin van de film? Kaboem, we zijn er al voorbij. Verhaal? Pats, allang begonnen. Einde? Zeer plots en vrij onaangekondigd. Kleine afsluiting en dat was het dan. Aftiteling. Oh nee, die after credits scène moet nog komen.

Het is alsof Joss Whedon zijn eigen succesmethode erg stelselmatig op zijn eigen film heeft toegepast, en daarmee maakt hij er een soort persiflage van. De actie is intens, tot soms wel Micheal Bay proporties, de emotionele scènes worden tot het uiterste benut en de humor ligt er nog dikker bovenop dan in welke voorgaande Marvel-film dan ook. Het is allemaal alsof je deze film nog net wat gelikter wilde hebben dan de eerste Avengers, maar hierdoor komt het juist klungelig uit de verf.

Dit wil echter niet zeggen dat het geen vermakelijke film is. Ja, de humor is nogal dik aangezet, maar je lacht er wel om. De dialogen zijn snel en grappig, de actie is meeslepend en de diepgang die Whedon in deze film aan de personages wil meegeven bewonderenswaardig. Eindelijk krijgt ook Hawkeye zijn zwaar verdiende podium, en krijgen we meer te weten over Black Widow, die al ontiegelijk lang meedoet in de Marvel-films maar nog nooit uitgediept werd. En natuurlijk is er de slechterik, Ultron, die briljant neergezet wordt door Spader. Altijd een cadeautje, die man.

Alles bij elkaar kan Age of Ultron niet op tegen zijn voorganger. Maar misschien is dat omdat het niet dezelfde opbouw heeft gekregen als de eerste Avengers. Er gingen vijf Marvel-films van allemaal Avenger-leden aan vooraf, met een post credit scène die hintte naar de eerste Avengers film. Fans speculeerden jarenlang, wachtten met smart op het moment waarop ze hun helden samen op het witte doek zouden zien. Dat moment suprême is nu voorbij. De groep superhelden is nu bij elkaar en weet geen groot ‘aah!’ moment meer op te roepen. Laat dit de film echter niet teniet doen, hij zal vast wel weer groots scoren aan de box office.