Bad Moms

De namen Scott Moore en Jon Lucas zullen de meeste filmliefhebbers zo 1, 2, 3 niets zeggen. Toch is de kans groot dat zij een door het duo geschreven film hebben gezien. Lucas en Moore zijn namelijk verantwoordelijk voor de scenario's van onder meer de drie The Hangover films. Met 21 & Over maakten beide Amerikanen drie jaar geleden ook hun regiedebuut. Na feestende mannen en studenten, hebben Moore en Lucas nu hun pijlen gerichten op feestende moeders. En vraag je je na het zien van Bad Moms vooral af waarom dat nooit eerder is gedaan, want dat werkt bijzonder goed. Niet in de laatste plaats door geweldige rollen van onder meer Mila Kunis, Kathryn Hahn en Christina Applegate.

Op het oog is Amy (Kunis) een modelmoeder. Ze heeft een part-time job bij een koffieproducent, waar ze overigens 'gewoon' vijf dagen in de week aan het werk is, brengt haar tienerzoon en -dochter altijd overal heen en bereidt ook nog eens iedere ochtend en avond ontbijt, danwel diner voor haar gezin. En dan moet ze ook nog tijd maken voor de veelvoud aan ouderavonden van de door Gwendolyn (Applegate) geleide ouderraad. Van binnen heeft Amy het kookpunt allang bereikt en dat komt eruit wanneer ze ontdekt dat echtgenoot Mike (David Walton) vreemdgaat door al ruim een jaar met enige regelmaat te sekscammen met een vrouw aan de andere kant van het land.

Van het een op het andere moment is Amy er helemaal klaar mee. Ze schopt Mike het huis uit, meldt haar kinderen dat ze voortaan zelf hun ontbijt klaar mogen maken en laat werkgever Dale (Clark Duke) weten dat ze voortaan netjes drie, in plaats van vijf dagen in de week komt werken. En ze is niet de enige, ook single mom Carla (een niet minder dan briljante Hahn) en de door haar echtgenote gedomineerde Kiki (Kristen Bell) besluiten dat het mooi geweest is.

Het gedrag van de drie losgeslagen moeders bevalt echter niet iedereen, en ouderraadvoorzitter Gwendolyn nog het minst. Er ontstaat een soort kat-en-muisspel tussen Amy en Gwendolyn die in een film als Mean Girls niet misstaan had. Met als climax de verkiezing tot nieuwe voorzitter van de ouderraad, waarbij - je raadt het al - ook Amy zich kandidaat stelt om het amper na te streven schoolreglement eens even lekker om te gooien. Want ook moeders hebben recht op een feestje. En gefeest wordt er zeker in deze film.

Bad Moms is een meer dan geslaagde film met enkele zeer briljante grappen. Toch blijft na de emotionele aftiteling, waarin de vrouwelijke hoofdrolspeelsters worden ge├»nterviewd met hun eigen moeder, wel het gevoel hangen dat Moore en Lucas niet het onderste uit de kan hebben gehaald. Laten we niet hopen dat ze net als bij The Hangover denken dat in een (of twee) vervolgfilm(s) te kunnen doen. Want we weten allemaal hoe dat is afgelopen.