Ballerina

door Jochem Geerdink

"Dromen komen niet uit." Dat krijgen beste vrienden Félicie en Victor te horen in het weeshuis waar ze wonen, maar daar trekken ze zich niks van aan. Ze willen samen de wijde wereld in. Félicie om danseres te worden en Victor wil uitvinder worden. Het tweetal weet te ontsnappen uit het weeshuis en belandt in Parijs. Al op de eerste dag raken ze verdwaald in de grote, onbekende stad en komen ze erachter dat als je echt iets wil bereiken, je er had voor zult moeten werken.

Tekst: Lara van Vliet

Ballerina is van Franse komaf, maar de producers streefden naar een film die zich kon meten aan de films van de Amerikaanse animatiestudio’s. Het moest een levendig verhaal worden voor het grote publiek. Het eerste idee voor de film werd door de regisseurs al in 2010 gepitcht onder de naam La Véritable Histoire des Petits Rats de l’Opéra.

Na een paar jaar brainstormen over de juiste aanpak, wordt er in 2013 echt van start gegaan en krijgt de film zijn huidige naam Ballerina.  Voor de Nederlandse versie zijn er weer een aantal jonge BN’ers opgetrommeld. De hoofd(stem)rollen zijn voor Pip Pellens en Buddy Vedder, onder andere bekend van Goede Tijden Slechte Tijden en hun deelname aan het populaire televisieprogramma Dance Dance Dance.

Het verhaal speelt zich af in Frankrijk, in de tijd waarin de Eiffeltoren nog maar half gebouwd is. De makers wilden een film maken met dezelfde kwaliteit als de animaties die door Amerikaanse studio’s worden geproduceerd en dat is ze gelukt. Ballerina ziet er gelikt uit en vooral alle balletroutines en dansbewegingen voelen heel natuurlijk aan. Het verhaal van een op het oog kansloos en eenzaam kind dat zich opwerkt tot de beste van haar dansklasje is vermakelijk, ondanks alle clichés.

Zodra Ballerina begint, kun je al voorspellen hoe het waarschijnlijk zal eindigen, maar dit stoort geen moment. Dankzij de luchtige grappen en prachtige dansscènes in indrukwekkend grote zalen op meeslepende muziek, blijft de film je aandacht vasthouden.

De film is een plaatje om naar te kijken en te luisteren en houdt het tempo erin. Er wordt weinig tijd verspilt aan een lange inleiding en vanaf de eerste scène beleven de hoofdpersonen al direct allerlei avonturen waardoor ze steeds weer in de problemen komen.

Ballerina entertaint negentig minuten lang en is de ideale film wanneer je niet teveel wil nadenken, maar met een goed gevoel de bioscoop weer wil uitlopen.