Batman v Superman: Dawn of Justice

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Het is pas maart, maar er valt met gemak te zeggen dat Batman v Superman: Dawn of Justice één van de grootste films van het jaar is. Nog nooit zijn Superman en Batman samen op het witte doek verschenen; en dat terwijl ze in de stripwereld allesbehalve vreemden van elkaar zijn. Als de papa's van de Justice League zijn ze twee zijden van dezelfde munt; ze botsen, maar ze vullen elkaar ook aan. Wat te doen om de basis van die relatie, en daarmee ook de basis van de Justice League, te vormen? Juist, laat ze met elkaar op de vuist gaan.

Achttien maanden nadat Zod half Metropolis en Gotham heeft vernield in Man of Steelwordt Superman (Henry Cavill) door het publiek geadoreerd of gehaat. Er is geen middenweg. Bruce Wayne (Ben Affleck) hoort bij die laatste groep. Hij neemt Superman de verloren levens kwalijk en vreest dat hij een figuur is welke te machtig is. Hij zou de mensheid kunnen vernietigen, mocht hij dat al willen. Wayne zal er alles aan doen om dit te stoppen.

Hiermee is een nieuwe incarnatie van Batman geboren. Misschien is het zelfs wel de beste. Waar Micheal Keaton, Val Kilmer en Christian Bale formidabel waren op hun eigen manier, heeft de focus altijd gelegen op hoe ze hun burgerwachttaken balanceerden met hun miljonairsleven, die de schijn moet ophouden. Niet bij Afflecks Batman. Groots geïnspireerd door Frank Millers The Dark Knight Returns, is Afflecks Bruce Wayne ouder en moe. Het liefst zou hij met pensioen gaan, maar hij zal niet rusten totdat de wereld veilig is tegen Superman.

Daarmee is Batmans ene regel, welke altijd heilig is geweest in de Batman mythos, ook de deur uit. Batmans levensmotto is nu: het doel heiligt de middelen. Geweren worden gebruikt en levens worden geroofd. Hoewel dit erg tegendraads is met waar Batman eigenlijk voor staat, is Afflecks interpretatie een goede Bruce Wayne. Functioneel voor het verhaal en, zoals altijd, een interessante geteisterde ziel om naar te kijken.

Batman v Superman is een film tjokvol actie geworden en zal fans wat dat betreft ook niet teleurstellen. Wel is Zack Snyder erg ambitieus geweest, overambitieus zelf. Er zit zoveel opbouw in de film, zowel naar het gevecht tussen de twee titelpersonages als naar vervolgen daarop, dat deze het verhaal soms opbreken. Het is duidelijk; DC gaat Marvel achterna in een web aan elkaar te linken en kasspekkende films. Echter had Snyder niet zoveel opbouw naar The Justice League: Part One en een Injustice-achtig verhaal in de film hoeven te stoppen.

Al die opbouw maakt het gevecht tussen Superman en Batman uiteindelijk maar een klein deel van de film. Gelukkig is de opbouw geen opbouw omwille van opbouw; het is functioneel, maar ook gewoon leuk om naar te kijken. Batman v Superman: Dawn of Justice is allesbehalve perfect; het is overambitieus en heeft aspecten uit stripverhalen gepakt die de normale filmfan misschien niet meteen zal snappen.

Batman v Superman: Dawn of Justice is vooral een spannende actiefilm die de iconische imago's van beide personages rechtdoet. Als een ruwe diamant die nog wat opgepoetst kan worden, is het uiteindelijk vooral een heel leuke film.