Big Hero 6

Geplaatst: door Kristiaan Schimmel

We zijn de afgelopen jaren flink verwend met uitstekende animatiefilms en de Disney Animation Classics-studio leek na het succes van het hyperaanstekelijke Frozen de koppositie te hebben heroverd op Dreamworks en met name Pixar. Met Big Hero 6 verzuimt Disney echter op de concurrentie uit te lopen.

Met een film over futuristische robots wordt het jonge publiek subtiel warmgemaakt voor het grote scifi-spektakel dat Disney aan het eind van het jaar naar de bioscoop gaat brengen: Star Wars. Het decor van Big Hero 6 is een kruising tussen San Francisco en Tokyo, San Fransokyo genaamd, en had zomaar een stadje ergens op een planeet in een galaxy far, far away kunnen zijn.

Het tech-wonderkind Hiro Hamada (Ryan Potter) verliest bij een brand zijn oudere broer en erft de robot waar zijn broer aan heeft geknutseld, Baymax (Scott Adsit). De robot, die er uitziet als een volledig opgeblazen Michelinmannetje, is gemaakt om mensen met pijn te genezen. Om het rouwproces van Hiro te versnellen, helpt Baymax Hiro met het achterhalen van de oorzaak van de brand die zijn broer het leven heeft gekost. Tijdens de zoektocht stuiten ze op een slechterik die kwaad in zin heeft.

Big Hero 6 is op z’n leukst als de lompheid van de grote Baymax hem in knullige situaties doet belanden, zoals wanneer hij zichzelf als een fietsband verder opblaast om vervolgens met plakband de gaatjes te dichten. Baymax voegt juist door zijn eenvoudige maar pure functionaliteit diepgang toe aan de film. De vele andere robots die in Big Hero 6 te zien zijn, zorgen vooral voor visuele opvulling. Hoewel het 3D-effect weer eens niets toevoegt, is de film op visueel vlak meer dan geslaagd. Vooral de anime-invloeden treffen doel.

Toch speelt Disney het met Big Hero 6 nog te veel op veilig. Eigenlijk zou de film zich volledig in Japan moeten afspelen en niet in een Japans-Amerikaanse compromisstad. San Fransokyo is in feite gewoon Tokyo met enkele kenmerken uit San Francisco. Het voelt misplaatst dat hoofdpersoon Hiro Hamada een Amerikaan in een Japans lichaam is. Het resultaat is dat Big Hero 6 ondanks de hoge aaibaarheidsfactor geen moment écht weet te raken.

Met de Oscars in zicht is het alles behalve zeker dat favoriet Big Hero 6 het beeldje voor beste animatiefilm mee naar huis mag nemen. Het helpt dat The Lego Movie niet genomineerd is, maar het is niet onwaarschijnlijk dat How To Train Your Dragon 2 en Song of the Sea op meer sympathie kunnen rekenen.