Blair Witch

Ineens was de film er in 1999: The Blair Witch Project. Waarin drie studenten een woud bij Burkittsville in Maryland introkken voor een documentaire over de heks van Blair en nooit meer terugkeerden. Alles wat restte waren wat gevonden videocassettes. Bioscoopbezoekers wereldwijd keken vertwijfeld naar de film die zorgde voor de doorbraak van het 'found footage' genre naar het grote publiek.

Wat begon als een soort mockumentary, joeg de kijkers daarna de stuipen op het lijf en zorgde voor een welkome spin aan het toch wat vastgeroeste horrorgenre. Ruim vijftien jaar later krijgt The Blair Witch Project een officieel vervolg, met een alleraardigst uitgangspunt. We maken namelijk kennis met James Donahue (James Allen McCune), de jongere broer van de in The Blair Witch Project verdwenen Heather. Hij wordt gevolgd door vriendin Lisa (Callie Hernandez), die een documentaire maakt van de zoektocht van James naar zijn verdwenen zus.

Wanneer James in een video op YouTube recente beelden ziet vanuit een huis in het Black Hills bos en denkt zijn zus te herkennen in het clipje, besluit hij samen met vrienden Ashley (Corbin Reid) en Peter (Brandon Scott) af naar dat bos. Met in de kofferbak diverse cameraatjes en zelfs een drone om hun zoektocht vast te leggen. Voordat ze de bossen ingaan, bezoeken James, Lisa, Ashley en Peter eerst Lane (Wes Robinson) en Talia (Valorie Curry), de vinders van de videocassette die door Lane geupload is naar YouTube.

Zij zijn ervaren Black Hills bezoekers en weten bovendien veel af van de legende van de heks van Blair, de oude naam van het stadje Burkittsville. Wanneer ze aanbieden mee te gaan op de excursie is er eerst nog wat twijfel bij de vier vrienden, maar uiteindelijk stemmen ze toch in en trekt het zestal het bos in waar James' zus vijftien jaar eerder verdween. Aan de hand van hun opnames maken wij als kijker mee wat het sextet beleeft in de bossen. En heel veel verschilt dat niet van wat er in de originele film gebeurde, al levert het met de technologie van nu wél betere beelden op.

Blair Witch komt uit de koker van Adam Wingard en Simon Barrett, eerder verantwoordelijk voor films als You're Next en The Guest. Deze als het officiële vervolg op The Blair Witch Project aangekondigde film mist echter de creativiteit en orginaliteit die hun eerdere werk zo onderscheidend maakte. Met een bak aan goedkope 'jump scares' proberen ze de kijker de stuipen op het lijf te jagen, maar een echte spanningsboog ontbreekt in Blair Witch. Dat zorgt zeker bij meer ervaren kijkers eerder voor verveling dan voor het angstaanjagende gevoel dat The Blair Witch Project opriep.

Dat ook veel van de achtergrondinformatie uit die film nog eens voorbijkomt, draagt ook niet bepaald bij aan een goede spanningsopbouw. En juist datgene wat The Blair Witch Project in 1999 zo uniek en ook nog eens verdomd eng maakte, wordt al gelijk in de begintitels teniet gedaan. Nee, deze weinig spannende sequel zorgt er eerder voor dat je in slaap valt, dan dat je een nacht wakker ligt.