Blood Father

De carrière van Mel Gibson heeft de afgelopen jaren enkele flinke deuken opgelopen, zijn laatste hoofdrol dateert met How I Spent My Summer Vacation toch alweer uit 2012. Hij mag dus wat uit beeld zijn geraakt, dat heeft er gelukkig niet voor gezorgd dat de alweer 60-jarige acteur zijn charme is verloren. Dat bewijst Gibson wel met Blood Father, een prima actiethriller van de Franse regisseur Jean-Francois Richet.

Na een groot deel van zijn leven in de gevangenis te hebben doorgebracht, leidt John Link (Gibson) een jaar na zijn meest recente vrijlating een sober bestaan. Hij woont in een oude trailer op een trailerpark, runt daar een tattooshop en heeft in buurman Kirby (William H. Macy) zijn beste vriend en klankbord. Eens een outlaw op een motorfiets is Link nu een brave burgerman die samen met Kirby AA-meetings afloopt en zich verder koest houdt en netjes doet wat zijn parole officer hem heeft voorgeschreven.

Link heeft echter nog één vurige wens en dat is zijn dochter Lydia (Erin Moriarty) nog eens zien. Zij liep op 14-jarige leeftijd weg van huis en is sindsdien al enkele jaren spoorloos. "De enige momenten dat ik haar zie, is op een melkpak", vertrouwt Link één van zijn klanten toe. Totdat op zeker moment de telefoon gaat en Link zijn dochter aan de lijn krijgt. "Pap, ik heb je hulp nodig", smeekt Lydia. Een fout vriendje (Diego Luna) heeft haar namelijk in de problemen gebracht, waarop zij op de vlucht is geslagen. De handlagers van dat foute vriendje laten Lydia echter niet zomaar gaan en vader en dochter krijgen een Mexicaans drugskartel achter zich in.

Gibson speelt Link zoals we hem eerder bijvoorbeeld zagen als Porter en Tom Mullen in de wraakfilms Payback en Ransom; een zelf-destructieve rouwdouwer pur sang. De in Australië opgegroeide Amerikaan voelt zich ook duidelijk op zijn gemak in die rol. Niet in de laatste plaats door de prima chemie met Moriarty (tv-series True Detective en Jessica Jones) als zijn filmdochter Lydia, die eveneens overtuigt in haar eerste grote filmrol na bijrollen in bijvoorbeeld The Watch en Captain Fantastic.

Met Blood Father levert de Franse regisseur Jean-Francois Richet (Public Enemy #1, Killer Instinct, Assault on Precinct 13) weliswaar een weinig originele film af, dat doet niets af aan de kwaliteit het eindproduct. De op het gelijknamige boek van Peter Craig gebaseerde actiethriller onderscheidt zich namelijk van vergelijkbare (B-)films door sterk spel van Gibson, Moriarty, Luna en Macy en een heerlijk script van Craig en Andrea Berloff (Straight Outta Compton). Want naast de prima actiescènes zijn ook de scherpe dialogen regelmatig om door een ringetje te halen.