Burnt

Geplaatst: door Louke Kreemers

Zorg ervoor dat je goed hebt gegeten voordat je Burnt bekijkt, of dat je iets lekker kan eten tijdens het kijken. Want je krijgt trek door alle heerlijke gerechten die in dit culinair drama voorbij komen. Het sterke camerawerk licht al dat eten nog eens extra uit.

Chef-kok Adam Jones (Bradley Cooper) was ooit één van de beste chefs in Parijs. Maar de tien jaar dat de Amerikaan in de culinaire hoofdstad werkte eiste zijn tol en hij ging ten onder aan drugs, drank en vrouwen. Na een twee jaren van afkicken en oesters open maken, keert de rock-'n-roll chef terug naar Europa. Dit keer naar London. Hier hoopt hij met zijn oude vrienden uit Parijs en de Britse Hélène (Sienna Miller) zijn derde Michelinster te bemachtigen.

Het verhaal van Burnt ontrolt zich verwarrend. Als kijker begrijp je direct dat het in Parijs mis is gelopen, maar hoe erg en wat er nu precies gebeurd is, wordt pas laat in de film verteld. Hierdoor heeft het begin wat opstartproblemen. De kok wint zijn vrienden vooral terug door met stoere taal op ze in te praten en ook het restaurant van jeugdvriend Tony (Daniel Brühl) neemt hij over door vooral vervelend te zijn. Naast onwaarschijnlijk is dit ook een wat onlogisch onderdeel van de film.

Burnt wordt opgelicht door het sterke camerawerk. Er wordt veel met close-ups gewerkt en het beeld is constant in beweging. Er gebeurt veel, maar het blijft behapbaar voor de kijker. Dit geeft de film levendigheid. De kijker krijgt ook letterlijk een kijkje in de keuken. Het keukenproces in een sterrenrestaurant wordt mooi weergegeven en dit is één van de sterkere elementen van Burnt.

De echte spanning blijft echter weg. De Franse drugsdealers die nog geld van Cooper krijgen vormen geen extra spanningsbron en de strijd om de Michelinster verloopt vrij voorspelbaar. Cooper zet de kok goed neer en het is leuk om de Amerikaan ‘vloeiend’ frans te horen spreken, maar hij blinkt niet uit. De film krijgt kracht door kleinere rollen als die van Tony en Reece (Matthew Rhys), terwijl met Alicia Vikander ook nog een vriendinnetje uit het verleden de revue passeert.

Burnt is geen echt culinair drama, omdat de spanning in de film ontbreekt. Het is wel een film die goed wegkijkt en waarbij veel gebeurt op het scherm. Geen must see, maar ook zeker geen straf om naar te moeten kijken.