Byzantium

Geplaatst: door Evelien van Baekel

In de nieuwste thriller van Neil Jordan (Interview With The Vampire) spelen Saoirse Ronan en Gemma Arterton twee intrigerende vrouwelijke vampiers, die overleven door hun ware identiteit aan niemand te onthullen. De stille Eleanor (Ronan) heeft hier echter meer moeite mee dan de extraverte Clara (Arterton) waardoor moeilijkheden onvermijdelijk zijn.

Op de vlucht voor een onduidelijke vijand komen Clara en Eleanor terecht in een vervallen kustplaatsje. Ondernemend als ze is vindt Clara al snel onderdak in het oude hotel van de eenzame Noel, dat ze in ‘no time’ omtovert tot een bordeel. Eleanor worstelt met het gruwelijke geheim waar de twee vrouwen mee rondlopen, en probeert zich afzijdig te houden van alles en iedereen. Toch trekt ze ongewild de aandacht van de jonge Frank, en komt ze in de verleiding om de waarheid te vertellen: zij en Eleanor zijn al meer dan tweehonderd jaar oud en overleven op mensenbloed.

Voor een film over vampiers is Byzantium verfrissend subtiel. Er ligt meer nadruk op de eenzaamheid van de vrouwen en het geheim dat ze met zich meedragen dan op het openrukken van mensennekken. Clara en Eleanor voeden zich wel, maar worden niet neergezet als kwaadaardige bloedzuigers. De welbekende holle, levenloze blik van Saoirse Ronan (The Host, Hanna) is hier prima op zijn plek en de combinatie met de ‘trashy’ rol van Arterton geeft een goede balans aan het geheel.

Een van de weinige minpunten aan de film is de lengte. Het verhaal wordt goed uitgewerkt, maar had zo een goede twintig minuten korter gekund. Daarnaast voelt de ‘narrator’ die op een bepaald moment zijn intrede doet ietwat Inception-achtig aan omdat het verhaal al werd begeleid door de stem van Ronan. Daar staat weer tegenover dat de sfeer prima wordt neergezet. Het grootste gedeelte van de film speelt zich af in het kustplaatsje en je proeft bijna de zilte zeelucht.

Byzantium is een fijne en subtiele thriller over eenzaamheid en geheimen die nergens pretentieus wordt. De sfeervolle shots worden bijgestaan door uitstekend acteerwerk en een vrij sterk verhaal. Het einde is misschien wat voorspelbaar maar dat is eigenlijk helemaal niet erg. Het grootste kritiekpunt is de lengte van de film, die met bijna 120 minuten wat aan de lange kant is.