Chappie

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Neill Blomkamp is hot. Sinds hij met District 9 zijn eerste lange film uitbracht heeft de Zuid-Afrikaan een grote schare fans. Opvolger Elysium werd gemengd ontvangen, maar toch mag de regisseur zich wagen aan een nieuwe Alien-film. Maar voor het zo ver is komt eerst Chappie uit, waarin Blomkamp zich aan het vraagstuk over Artificial Intelligence waagt.

Al sinds het ontstaan van de computer vliegen de waarschuwingen over een te ver ontwikkelde A.I. in het rond. De afgelopen maanden voegden wetenschapper Stephen Hawking en ondernemer Elon Musk zich daarbij. In de werkelijkheid zijn de ontwikkelingen nog niet zo ver, maar in films is alles mogelijk en heeft zowat elke regisseur met een voorliefde voor sci-fi hier wel een film over gemaakt.

Nu is Neill Blomkamp aan de beurt. Chappie speelt zich weer af in Zuid-Afrika en dan in dit geval in Johannesburg. Bendes maken de dienst uit en de politie is machteloos. Het bedrijf Tetravaal ziet een kans en komt met een robot die de menselijke agenten kan ondersteunen.

Deon (Dev Patel) was een van de belangrijkste ontwikkelaars van de robotagenten, maar hij wil meer, dus sleutelt hij in zijn vrije tijd aan een zelflerende A.I.. Als hij dat in het geheim wil testen wordt hij ontvoerd door drie gangsters.

Die gangsters worden gespeeld door muzikanten Ninja en Yo-Landi Vi$$er (oftewel Die Antwoord) en Jose Pablo Cantillo. Met het zelflerende A.I. en de robot die Deon bij zich heeft, en al snel Chappie (met de stem van Sharlto Copley) wordt genoemd, zijn ze van plan een onverslaanbare bende te worden.

Vanaf dan verdwijnt het vraagstuk over A.I. voor lange tijd naar de achtergrond en wordt Chappie vooral een misdaadfilm waarin Ninja en Yo-Landi in versneld tempo een robot opvoeden van een kinderlijke klungel tot een goedgeoliede misdaadmachine. Pas aan het einde komt de verhaallijn over de wenselijkheid van een goed ontwikkeld A.I. weer terug, maar het is niet het onderdeel dat de meeste aandacht krijgt.

Chappie is vooral een grote reclamespot voor Die Antwoord. Niet alleen zijn Ninja en Yo-Landi de personages met de meeste screentime, in vrijwel elke scène waarin ze hun opwachting maken draait hun muziek op de achtergrond. Hun geheime schuilplaats hangt vol met graffiti en objecten die refereren aan hun songteksten. Nu lukt het Blomkamp om de twee als vrij aardige acteurs over te laten komen, dus het stoort niet echt dat ze zoveel in beeld zijn.

Om kijkers Chappie in hun hart te laten sluiten probeert Blomkamp hem emoties te laten oproepen. Vooral in zijn 'kinderfase' doet hij dat iets te makkelijk. Tot vervelens toe spreekt Chappie Ninja en Yo-Landi aan met "pappie" en "mammie". Met daaronder een zielig muziekje mikt Blomkamp nogal opzichtig op onze tranen.

Chappie speelt nogal ruimhartig leentjebuur bij andere films en zijn eigen oeuvre, waardoor de film moeite heeft een eigen smoel te krijgen. Er zijn voldoende grappige momenten en de film verveelt geen moment, maar een klassieker over A.I. heeft de Zuid-Afrikaanse regisseur niet afgeleverd.