Chez Nous

Geplaatst: door Max de Waal

Ergens in het uitgaanscentrum van Amsterdam zit een café. Niet zomaar een café, maar een bruin café annex gaybar waar een groepje misfits hun dagelijkse sleur bespreekt en geniet van de dragqueen optredens van hun vriend Bertie. Bertie (Alex Klaasen) is de geadopteerde zoon van kroegeigenaar Adje (John Leddy). Als Adje plotseling komt te overlijden en blijkt dat hij heel veel schulden heeft, komt Bertie voor een moeilijke taak te staan. Het redden van zijn geliefde kroeg en 'thuis'. Gelukkig krijgt hij hulp van de vaste stamgasten en zijn biologische vader Helmer (Peter Faber).

Deze stamgasten hebben allemaal al zo hun eigen problemen, maar willen hun ‘baken in de nacht’ niet verliezen. Zo is er Gijs (Thomas Acda) die zo vaak in de bar te vinden is dat zijn vrouw (Isa Hoes) begint te twijfelen over zijn geaardheid en Rachid (Achmed Akkabi) die verliefd is op Ramon - collega beveiliger en tevens zoon van horecamagnaat en kroegbuurman De Beer (Jack Wouterse) - en Jan Peter (Frederik Brom) een gladde advocaat die stiekem verliefd is op Bertie en uiteindelijk Babette (Tina de Bruin) de liefdeloze barvrouw.

Om het geld bij elkaar te krijgen bedenken ze het plan om uit het museum waar Rachid werkt een kroonjuweel te stelen. Dit gaat gepaard met de nodige klungelige oefeningen en dialogen, want bedreven in de kunst van het beroven zijn Bertie en cornuiten allerminst. De dag dat ze hun roof plannen is helemaal in het thema van de film, namelijk tijdens de Gay Pride (een deel van de film werd ook daadwerkelijk gedraaid tijdens de Canal Parade van 2010). Dit resulteert in - wat waarschijnlijk de grappigste scène van de film mag worden genoemd - een in leer gehulde Thomas Acda die vanuit een boot zijn vrouw en kinderen een 'dit is niet wat je denkt' moment mag uitleggen.

Chez Nous is sinds Vet Hard! weer eens een geslaagde film uit handen van de jonge regisseur Tim Oliehoek. Qua opzet doet de film aan De Marathon denken, een groepje vrienden dreigt het enige stukje betekenis in hun leven te verliezen en zetten alles op alles om het tij te keren. Echter, Chez Nous is luchtiger en minder scherp dan De Marathon en speelt zich af in de tegenpool van Rotterdam. En Chez Nous is natuurlijk meer.. .roze.

Vanwege het specifieke thema en de wat extravagante opzet zal het grote publiek niet massaal kiezen voor Chez Nous. Desalniettemin is het een vrolijke en aimable film die bij iedereen die wèl gaat een glimlach op het gezicht zal toveren.