Cowboys & Aliens

Geplaatst: door Alette Kreuze

Twee verschillende filmgenres voor de prijs van één. Dat is waarschijnlijk de beste manier om Cowboys & Aliens te beschrijven. In deze film ontmoeten de genres western en sci-fi elkaar voor de eerste keer in de filmgeschiedenis en het blijkt zonder twijfel een bijzondere combinatie te zijn.

Het verhaal speelt zich af in 1875 en begint met de ongewenste komst van een vreemdeling (Daniel Craig) in het dorpje Absolution, dat onder het bewind van Kolonel Dolarhyde (Harrison Ford) staat. De vreemdeling kan zich niks van zijn verleden herinneren en draagt een metalen armband die bij velen, waaronder hijzelf, veel vragen oproept.

Het blijkt het begin te zijn van iets wat de dorpsbewoners nooit voor mogelijk hadden gehouden. Vanaf dat moment worden ze geregeld aangevallen door voor hen onbekende wezens, die één voor één steeds meer bewoners van het dorpje gevangen nemen. De dorpsbewoners en de vreemdeling slaan uiteindelijk, samen met de indianen, de handen ineen om de strijd aan te gaan met deze gezamenlijke vijand.

Met een cast en crew vol grote namen waren de verwachtingen groot rondom Cowboys & Aliens en je wordt als kijker absoluut niet teleurgesteld, mits je in ieder geval van een goede combinatie van actie, sci-fi en een gezonde dosis humor houdt. Wanneer er een dusdanige bizarre combinatie in genres wordt gemaakt, zoals bij deze films het geval is, liggen er veel valkuilen op de loer, maar daar is in de verhaallijn goed mee omgegaan waardoor het geheel niet op een grote teleurstelling uitloopt.

De film zit visueel gezien erg sterk in elkaar en er ontstaat een mooie combinatie tussen de klassieke sets van het oude westen en de geavanceerde buitenaardse techniek. De cast van de film presteert ook erg sterk, al komt Daniel Craig als hoofdrolspeler in de film wat moeilijk op gang en is het in het begin best even wennen om hem als cowboy te zien. Naarmate de film vordert, wordt zijn rol echter al snel sterker waarna hij uiteindelijk als een echte Amerikaanse ‘redneck’ uit het oude westen zeer geloofwaardig overkomt.

Cowboys & Aliens zal ongetwijfeld niet bij iedereen in de smaak vallen, maar wanneer je open staat voor een ongebruikelijk combinatie in genres, kan lachen om ietwat flauwe en droge humor en niet vies bent van een aantal aliens dat de strijd aanbindt met de cowboys en indianen van het oude westen, dan is deze film een absolute aanrader om te gaan kijken.