Criminal

Wat maakt ons tot wie we zijn? Is dat simpelweg het samenraapsel van onze herinneringen? En zouden we dan nog wel onszelf zijn als we de herinneringen van een ander kregen? Het zijn niet de minste vragen die in Criminal gesteld worden. Maar wie op zoek is naar steekhoudende antwoorden, is bij deze misdaadthriller aan het verkeerde adres. Regisseur Ariel Vromen lijkt namelijk veel meer geïnteresseerd in explosies en genreclichés dan in het uitdiepen van het interessante vertrekpunt van zijn film.

In Criminal volgen we de belevenissen van CIA-agent Bill Pope (Ryan Reynolds). Hij is een hacker op het spoor die in dienst van de levensgevaarlijke anarchist Haimdahl de lanceercodes van Amerikaanse rakketen heeft gestolen. Voordat Pope zijn bazen kan vertellen waar de hacker gevonden kan worden, legt hij het loodje. CIA-baas Quaker Wells (Gary Oldman) komt daarom met een rigoureuze oplossing. Hij vraagt chirurg Dr. Franks (Tommy Lee Jones) om de herinneringen van Pope te implanteren bij een ander. De keuze valt op de crimineel Jericho Stewart (Kevin Costner) omdat hij door een vreemd ongeval in zijn jeugd een onderontwikkelde frontale kwab heeft. Zoals iedereen weet maakt dat hem tot de ideale kandidaat voor de transplantatie van herinneringen.

Zodra de operatie voltooid is, trekt Jericho echter volledig zijn eigen plan. Hij wordt daarom opgejaagd door zowel de geheime dienst als de anarchist, die ook wel wil weten waar zijn hacker gebleven is. Intussen zorgen de herinneringen van Pope ervoor dat Jericho van gevaarlijke crimineel langzaam verandert in een man met gevoelens. Hij probeert daarom ook een band op te bouwen met Pope's weduwe Jill (Gal Gadot) en diens dochtertje.

Die dikke cast en het lichtjes gestoorde uitgangspunt bieden hoop op een onvervalst foute actiefilm in de trant van Face/Off en Demoliton Man. Maar die hoop wordt al in de eerste minuten van Criminal de grond ingeboord. De film opent namelijk met een shot van Costner, waarin hij met een overdreven zware stem belooft dat hij iedereen zal vermorzelen die hem pijn doet. Vervolgens worden alle personages geïntroduceerd met een naambalkje, zoals je dat zou verwachten in een middelmatige misdaadserie. Dat niveau overstijgt Criminal overigens geen moment.

De overige 110 minuten zijn al niet veel beter. Niet in de laatste plaats omdat Vromen zijn film bijzonder saai in beeld brengt en alle thrillerclichés uit het grote boek toepast. Illustratief daarvoor is badguy Heimdahl. Die zien we steevast in dezelfde houding. Zittend achter een tafel. Met een laptopje en een pistool. In een kerk. Terwijl hij grijnzend voor zich uit staart. Het ergste is misschien nog wel dat het allemaal bloedserieus gebracht wordt, zonder een greintje humor.

Ongeveer halverwege de film gaat de transformatie van Jericho de boventoon voeren en verdwijnt het schieten naar de achtergrond. Tegen die tijd heeft Costner echter al zóveel narigheid uitgehaald dat het onmogelijk is nog sympathie voor hem op te brengen. En de eerste helft van de film is sowieso te idioot om zich een ernstige toon te kunnen veroorloven. Criminal is zodoende een dubbele mislukking. Niet spannend of spectaculair genoeg als actiefilm. Veel te idoot en oppervlakkig om in de serieuzere opzet te slagen.

De sterrencast kan daar niets aan veranderen. Reynolds en Jones doen te kort mee om indruk te maken. Oldman speelt intussen de domste en meest opgefokte CIA-agent in de geschiedenis. Kevin Costner is niet de meest voor de hand liggende keuze voor de lead in een actiefilm, en het is snel duidelijk waarom. Hij maakt weinig indruk in zowel de uitbundige als de meer ingetogen momenten. Blijft over de bijrol van Gal Gadot. Die is erg prettig, al heeft dat niet veel te maken met haar acteertalent.

Criminal is net zo inspiratieloos als de titel doet vermoeden. Een niemendalletje dat geen moment overtuigt en zichzelf ongelofelijk serieus neemt. Wie graag grote sterren ziet ploeteren moet de thriller zeker proberen. Overige filmliefhebbers kunnen Criminal maar beter laten voor wat het is.