Crimson Peak

Wanneer je films als Pan's Labyrinth, Hellboy I en II en Pacific Rim achter je naam hebt staan, dan krijg je studio's makkelijker zover je gothische spookhuisfilm groot uit te brengen. Crimson Peak is zelfs in IMAX te bewonderen, maar zeker niet voor iedereen weggelegd.

De film draait om Edith Cushing (Mia Wasikowska), de enige dochter van een rijke Amerikaanse industrieel (Jim Beaver) aan het begin van de twintigste eeuw. Een beginnend schrijfster die al van kinds af aan bijzonder gefascineerd is door spoken, veelal dan ook het onderwerp van haar verhalen. Op jonge leeftijd verloor Edith haar moeder aan de pest, waarna ze bijzonder beschermd wordt opgevoed door haar vader. Die ziet haar het liefst gekoppeld aan de jonge arts Alan McMichael (Charlie Hunnam), maar dan meldt een aantrekkelijke Britse vreemdeling zich.

Edith valt als een baksteen voor deze mysterieuze Sir Thomas Sharpe (Tom Hiddleston) die samen met zijn zus Lucille (Jessica Chastain) naar de Amerikaanse stad Buffalo in New York gekomen is. Daar praat hij met potentiële investeerders, waaronder Ediths vader, om geld te krijgen. Daarmee wil Sharpe een machine bouwen waarmee de bijzondere bloedrode klei onder Allerdale Hall, het oude family mansion van de Sharpe's, kan worden opgegraven.

Zonder gelijk alles te verklappen: Edith trouwt uiteindelijk met Thomas en de jonge vrouw vertrekt samen met haar kersverse echtgenoot naar Engeland. Daar aangekomen blijkt Allerdale Hall een vervallen, piepend, krakend, haast ademend landhuis. Edith voelt zich daar dan ook zeker niet op haar gemak, al helemaal niet wanneer ze ontdekt dat de bijnaam van het huis Crimson Peak is. "Ga niet naar Crimson Peak", vertelde een geestverschijning de jonge Edith twaalf jaar eerder. Die waarschuwing bleek niet voor niets. Langzaamaan ontrafelt zich het 'waarom'.

Eigenlijk hebben we Crimson Peak te danken aan Disney. Die filmstudio onderhandelde jarenlang met de Mexicaan over een film gebaseerd op de populaire spookhuisattractie Haunted Mansion in Disneyland (in Disneyland Parijs gedoopt tot Phantom Manor). De regisseur en filmstudio kwamen er niet uit, naar verluidt omdat Disney de plannen van Del Toro toch wat te duister vond. Het idee van een spookhuisfilm liet Del Toro echter nooit helemaal los.

Samen met Matthew Robbins pende hij het verhaal - inmiddels ook in boekvorm uitgebracht - en ging aan de slag met de aankleding. En die is prachtig, Crimson Peak toont maar weer eens het fabelachtige oog voor detail van de Mexicaan. Del Toro regisseert geen films, hij schildert ze. Adembenemende beelden, prachtige muziek en schitterende decors.

Met de acteurs is ook helemaal niks mis. Ideale schoondochter Chastain is bij vlagen angstaanjagend, terwijl ook Hiddleston regelmatig zijn duistere kant toont. Wasikowska, lange tijd de beoogde hoofdrolspeelster in Martin Koolhovens Brimstone en inmiddels vervangen door Dakota Fanning, blijft daarentegen wel wat stijfjes en eendimensionaal.

Qua inhoud blijft Crimson Peak wel iets achter op de vorm. Het is bovendien geen horrorfilm zoals we de afgelopen jaren gewend waren van Hollywood, daarvoor is het aantal schrikmomenten simpelweg te schaars. De film is ook eerder 'creepy' dan echt eng, heeft meer de gotisch-romantische stijl van bijvoorbeeld Alfred Hitchcocks Rebecca, terwijl de makers tegelijkertijd een ode lijken te brengen aan het maffe filmgenre dat vaak wordt geduid als 'Hammer Horror'. Nee, Crimson Peak is niet Del Toro's beste werk. Wel zijn mooiste.