A Cure for Wellness

door Daphne van Hoolwerff

Gore Verbinski, regisseur van onder meer The Ring en Pirates of the Carribean, keert terug naar het horror-genre. Dit keer in de vorm van een mysterieuze thriller, met Dane DeHaan (The Amazing Spider-Man 2) en Jason Isaacs (Harry Potter)  in de hoofdrollen. Anders dan remake The Ring, heeft Verbinski het verhaal voor A Cure for Wellness mede zelf bedacht. Zijn doel: een film maken die niet direct in een hokje te plaatsen valt. Minder typische horror, meer unieke film.

Dane DeHaan speelt een prettige rol als Lockhart, een jonge, lichtelijk arrogante bedrijfswerknemer die van zijn superieuren de opdracht krijgt hun baas op te halen uit een wellness centre in de Zwitserse bergen. Eenmaal daar aangekomen zijn alle het-is-hier-niet pluis-signalen aanwezig: een naargeestige sfeer, personeel dat je kippenvel geeft, en het steeds meer toenemende idee dat Lockhart hier wellicht niet zo makkelijk wegkomt als gedacht. De setting en claustrofobische gevoelens roepen associaties op met Shutter Island en de televisieserie Wayward Pines. Het nachtmerrieachtige ziekenhuisscenario lijkt bij vlagen ook geïnspireerd door Jacob’s Ladder.

Met de stijl zit het dus meer dan goed: de setting is prachtig beklemmend, het mysterie komt rustig en subtiel op gang en ontvouwt zich op een aangenaam tempo. Mooie beelden en bijpassend onheilspellende soundtrack maken de sfeerschepping compleet. Het plot kan de verwachtingen van dit alles echter nauwelijks inlossen.

A Cure for Wellness speelt met het idee van een 'ziekte' in de mensheid. Het moderne, gejaagde en schijnbaar zielloze leven van Lockhart staat in contrast met de heilzaamheid van een totaal afgesloten plaats die de (loze) belofte houdt om weer te ‘genezen’.

Helaas komt dit niet voldoende uit de verf om net die extra laag mee te geven. Het verhaal blijft drijven aan de oppervlakte en duikt nergens in de psyche van de personages. De paar momenten dat het even lijkt alsof A Cure for Wellness de doorsnee mysteriethriller ontstijgt en een meer trippy wending neemt, blijven slechts beperkt tot dat ene moment.

Uiteindelijk doet alles aan de film in de verte denken aan iets dat al eerder is gedaan, maar dan beter. Voor een thriller met soortgelijke setting en intelligenter plot kan je beter Shutter Island nog eens bekijken. En dokters in het ziekenhuis van je nachtmerries waren in Jacob’s Ladder vele malen verontrustender.

Niettemin is A Cure for Wellness een aardige mysteriethriller die genoeg spanning en intrige oplevert voor een avond op de bank. De unieke, genre-overstijgende film die Verbinski voor ogen had, is het echter niet geworden.