De Club van Sinterklaas & de Verdwenen Schoentjes

Geplaatst: door Amy Schellius

Kornee Kwastenbroek krijgt het voor elkaar om het kasteel van Sinterklaas binnen te komen. Met zijn Moppies wil hij ervoor zorgen dat alle cadeautjes gestolen worden en dat er nooit meer een Sinterklaasfeest komt. Zijn plan lijkt te lukken, maar de Pieten geven niet zomaar op en gaan op onderzoek uit.

Het is druk bij de Club van Sinterklaas. In vergelijking met de jaren ervoor hebben nog meer kinderen hun schoen gezet en dat betekent dat er nog meer cadeautjes nodig zijn. En dan zal je net zien dat op dat moment Pakjesauto 27 - die vol met knuffels zit - pech krijgt onderweg met een lekke band. Gelukkig hebben Sinterklaas (Wilbert Gieske) en zijn pieten genoeg ander speelgoed ingekocht en lijkt het sinterklaasfeest niet meer mis te kunnen gaan.

Totdat Kornee Kwastenbroek (Tom Audenaert) verschijnt. Sinterklaas heeft in Kornee’s jeugd en paar keer zijn huis voorbij gelopen en daar wil hij nu wraak voor nemen. Hij gooit de knuffels uit de  inmiddels nét gearriveerde Pakjesauto 27 weg en ontwerpt Moppies, schattige pluizenbolletjes. Hij biedt Sinterklaas aan om nog meer van deze beestjes te maken, zodat er toch genoeg knuffels voor de kinderen zijn.

Wanneer hij de goedkeuring van de goedheiligman heeft en de eerste levering Moppies komt brengen, smokkelt Kornee twee 'levende' Moppies het kasteel in. Zij moeten ‘s nachts mee met de dakpieten, om de cadeautjes die de pieten in de schoen hebben gestopt weer af te pakken. Kornee's doel is het Sinterklaasfeest in duigen te laten vallen. En met dozen vol gestolen schoenen met cadeautjes moet dat lukken. Totdat Danspiet (Anouk de Pater) samen met vlogster Daan iets raars ontdekt en op onderzoek uitgaat.

De lengte van de film houdt het verhaal overzichtelijk. Na een goed uur is alles wel verteld en heb je niet het idee dat je informatie mist of dat er snel een verhaal verteld moet worden (zoals de film van vorig jaar). De vloggende Daan is wat uit de lucht gegrepen. Het voelt een beetje aan alsof er iets hips in de film verwerkt moet worden, maar een jong kind dat de hele dag met een camera loopt, is een beetje ver gezocht.

De acteurs zijn in de afgelopen jaren na verschillende bioscoopfilms en series wel op elkaar ingespeeld, waardoor het lijkt of de Pieten het hele jaar door met elkaar opschieten. Dat zorgt ervoor dat de film makkelijk wegkijkt. Ook de liedjes tussendoor zorgen even voor een welkome afwisseling.

De vierde Club van Sinterklaas-film van regisseur Schuurman is voor de kinderen, maar ook voor de ouders leuk om naar te kijken. De acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld en maken er een feestje van. Alleen het playbacken van de liedjes had iets beter ingestudeerd kunnen worden.