De Grote Zwaen

Geplaatst: door Amy Schellius

Amsterdamse schrijver Zwaen weet even niet wat hij met zijn leven aan moet. Hij steelt geld en denkt dat niemand daar ooit achter komt. Het leven lacht hem een paar weken even toe, totdat er vage figuren op de stoep staan en blijkt dat veel geld helemaal niet fijn is om te hebben.

Schrijver Gerard F. Zwaen (Peter van de Witte) zit in de problemen. Zijn laatst uitgebrachte novelle De Spin wordt niet echt serieus genomen, waardoor zijn status steeds minder wordt. Ook privé gaat het slecht. Hij ligt in scheiding en heeft financiële problemen. Wanneer hij ingaat op de uitnodiging van zijn boekhouder om op het vakantiepark, waar ze allebei een huisje hebben, wat te komen drinken, verandert zijn leven. De boekhouder en twee andere mannen zijn namelijk doodgeschoten. Er staat bovendien een grote tas met geld op de grond. Zwaen haalt er wat uit; wie komt daar nou achter?

Nou, Clyde (Michiel Romeyn) komt erachter. Het is zijn geld dat in de tas zit, verdiend met het dealen van hasj. Samen met Leon van Baarle (Ton Kas) - een ontzettend corrupte FIOD-rechercheur - hoopt hij het geld weer terug te krijgen, maar Rijksrechercheur Willem (Ruben van der Meer) zou wel eens roet in het eten kunnen gooien. Hij houdt de mannen al langere tijd in de gaten.

Ondertussen wordt Gerard gek van zijn gestolen geld, hoe komt hij er vanaf? Hij maakt een deal met Leon om het geld terug te geven, maar op de afgesproken dag komt hij niet opdagen en blijft Gerard tot zijn eigen ongenoegen nog langer met het geld zitten. Hoe komt hij daar ooit nog vanaf?

Aan het begin van de film worden de personages in rap tempo aangevoerd. Daardoor moet je wel even goed op blijven letten, anders wordt het lastig om goed in het verhaal van Zwaen te komen. Wanneer je eenmaal wat verder bent in de film, blijf je tot het einde toe geboeid. De acteurs zetten hun rol goed neer. Samen met het camerawerk blijft het spannend om naar te kijken. Ook de uitgekozen muziek zorgt ervoor dat het gevoel dat regisseur Max Porcelijn - die ook het scenario schreef - op dat moment de kijker mee wil geven, klopt.

Deze zich in de jaren '90 afspelende film ging in première tijdens de afgelopen editie van het Nederlands Film Festival. Het evenement waar Porcelijn twee jaar geleden al flink wat nominaties én twee Gouden Kalveren binnenhaalde voor zijn debuutfilm Plan C. Met een goede selectie acteurs en een stevig verhaal, gooit Porcelijn met De Grote Zwaen opnieuw hoge ogen.