De Smurfen 2

Toen precies twee jaar geleden de eerste avondvullende film verscheen, werd al snel duidelijk dat De Smurfen een vervolg zou krijgen. De door de Belg Peyo bedachte kleine blauwe wezentjes bleken namelijk een enorme hit in de bioscoop, en later op Blu-ray en DVD. Waar de eerste film nogal aan de oppervlakte bleef, heeft De Smurfen 2 wat meer diepgang gekregen. Met een glansrol voor Smurfin.

De Smurfen 2 sluit qua verhaal naadloos aan op de eerste film. Na hun succesvolle terugreis naar Smurfendorp bereiden de blauwe mannetjes een suprise party voor de jarige Smurfin (stem van zangeres Katy Perry) voor. En net als ieder jaar begint die verjaardag met een nachtmerrie van de enige vrouwelijke bewoonster van Smurfendorp. Smurfin werd namelijk ooit door de gemene tovenaar Gargamel (Hank Azaria) gecreëerd als een soort Paard van Troje, maar veranderde met behulp van Grote Smurf (ingesproken door Jonathan Winters) in een échte Smurf.

Gargamel, die in de eerste film achterbleef in New York, is inmiddels een grote ster in 'onze' wereld en is met zijn magieshow neergestreken in Parijs. In de lichtstad bereidt hij een nieuw gemeen plannetje voor. Hij heeft opnieuw twee kleine wezentjes gemaakt; de Naughties (Stouterds) Vexy (Christina Ricci) en Hackus (J.B. Smoove). Hij heeft echter de toverformule van Grote Smurf nodig om Smurfen van zijn creaties te kunnen maken en ze vervolgens te gebruiken om de magische tovervloeistof voor zijn drakenstaf te maken.

Met behulp van - jawel! - de Eiffeltoren opent hij een nieuwe vortex naar het Smurfendorp, waar Smurfin inmiddels met de ziel onder haar arm loopt omdat haar dorpsgenoten net doen alsof ze niet weten dat ze jarig is. Want ze willen de verrassing niet verpesten natuurlijk. Net als eerder al filmversies van bijvoorbeeld Batman en Superman begint ook Smurfin zich op het witte doek af te vragen wat de wezen van haar bestaan is. Is ze wel een echte Smurf? Wordt ze wel geaccepteerd door de rest van de Smurfen? En wie is nu haar vader, Grote Smurf of toch Gargamel?

Die laatste slaagt er in ieder geval in om Smurfin te ontvoeren naar Parijs om haar de magische toverformule waarmee zij veranderde in een Smurf te onfutselen. Grote Smurf vormt daarop een team dat naar New York gaat om samen met Patrick (Neil Patrick Harris) en Grace (Jayma Mays) uit de eerste film, aangevuld met zoontje Blue (Jacob Tremblay) en opa Victor (Brendan Gleeson), jacht te maken op Gargamel en Smurfin te bevrijden.

Waar De Smurfen vaak erg oppervlakkig was, heeft het vervolg iets meer diepgang gekregen. Daarnaast krijgt Azaria van de vijf (!) schrijvers een grotere rol toebedeeld dan in de eerste film, samen met Smurfin vervult Gargamel toch wel de hoofdrol. Maar net als bij de eerste film vervalt De Smurfen 2 al snel - ondanks de levensvragen van Smurfin - in een toch wat kinderachtig avontuur dat prima werkt voor kleintjes, maar volwassenen waarschijnlijk minder zal boeien.

Zij die opgroeiden met de tekenfilmserie zullen het - opnieuw - jammer vinden dat zo weinig van de film zich afspeelt in het Smurfendorp en ook slechts een klein deel van de kleine blauwe wezentjes een voorname rol heeft in De Smurfen 2. Wellicht gebeurt dat in een derde film, waar flink naar gehint wordt. De makers moeten dan overigens wel op zoek naar een nieuwe stem voor Grote Smurf, komiek Winters overleed in april van dit jaar. Zijn stem doet regelmatig zo verschrikkelijk sterk denken aan die van Liam Neeson, dat het geen heel lastige zoektocht lijkt te worden.