Disconnect

Geplaatst: door Evelien van Baekel

De personages in de verstrengelde verhaallijnen uit dit drama hebben één ding gemeen: ze delen online van alles met wildvreemden, maar zijn niet in staat te communiceren met hun geliefden. Zo lijken ze intens verbonden met de wereld om zich heen, maar zijn ze eigenlijk vervreemd van familie en vrienden.

Wanneer de jonge en ongelukkige Derek en Cindy (Alexander Skarsgård en Paula Patton) slachtoffer worden van online criminaliteit, huren ze specialist Mike Dixon (Frank Grillo) in om de boel te onderzoeken. Ex-agent Mike kampt op zijn beurt weer met een lastige tienerzoon die graag pest, en die het via social media voorzien heeft op de stille Ben (Jonah Bobo).

Ben’s vader (Jason Bateman) is een afstandelijke workaholic wiens hulp wordt ingeroepen wanneer een journaliste iets te ver lijkt te zijn gegaan voor een primeur. Nina Dunham (Andrea Risebrough) wil het uitbuiten van tieners achter de webcam onder de loep nemen, maar wordt nu zelf onderzocht door de FBI.

De vier verhaallijnen worden snel en effectief geïntroduceerd en grijpen meteen je aandacht. Ze laten zien welke invloed internet en andere nieuwe communicatietechnologieën kunnen hebben op levens, zonder terug te vallen in clichés of belerend over te komen. Wanneer personages met elkaar spreken via chats, is dit vaak direct verwerkt in tekstvelden in het beeld zodat de reactie van de chatters direct te zien is. Deze transparante chatboxjes zijn een leuke gimmick, maar maken een scène soms iets langdradiger dan nodig. Vooral bij de afwezigheid van dragende achtergrondmuziek blijven de chats niet altijd enerverend.

Wanneer een scène wel muziek bevat, is deze subtiel en versterkend. Het vergroot de onheilspellende sfeer op een soms onmerkbare wijze waardoor de subtiele dreiging en drama perfect worden opgebouwd. Sommige melodieën komen terug op meerdere momenten, maar dit wordt met opzet gedaan om associaties kracht bij te zetten.

Daarnaast is de manier van filmen de grootste sfeermaker. De shots zijn vaak ietwat schokkerig en niet vloeiend waardoor de film heel echt aanvoelt. Ook koos regisseur Rubin ervoor om scènes waar mogelijk met bijvoorbeeld een autoruit of raam tussen de camera en het karakter van buitenaf naar binnen te filmen. Hierdoor krijg je als kijker het gevoel dat je stiekem gluurt naar de personages.

De cast van Disconnect is ijzersterk. Van de getroebleerde tieners tot de rauwe Frank Grillo, allemaal dragen ze hun steentje bij om het drama tot een gebalanceerd en heftig geheel te maken. Zelfs Jason Bateman, normaal gesproken meer een komedieacteur, sluit naadloos aan bij het plaatje als de emotioneel onbereikbare en afwezige vader. Hoogtepunten zijn Skarsgård en Patton die de hevige wanhoop en onmacht van een rouwend koppel in een moeizame relatie indrukwekkend overbrengen.

Regisseur Henry Alex Rubin maakte eerder twee documentaires, Disconnect is zijn eerste lange film. Hij zet met het drama een indrukwekkend speelfilmdebuut neer, dat hoge verwachtingen schept voor zijn verdere werk.