Dope

Tijdens de jongste editie van Sundance Film Festival was Dope, de vierde speelfilm van filmmaker Rick Famuyiwa, één van de grote favorieten onder de bezoekers. Ondanks dat de bezoekcijfers in de Verenigde Staten vervolgens toch iets achterbleven bij de verwachtingen, durft de Nederlandse distributeur het aan de film ook bij ons uit te brengen. Gelukkig maar, want Dope is een klassieker in wording en verdient het om gezien te worden.

In de jaren '90 van de vorige eeuw stond de M van MTV nog voor Music en was Yo! MTV Raps één van de populairste programma's op de muziekzender. Een door onder meer Fab 5 Freddy en Doctor Dré (niet te verwarren met Dr. Dré van N.W.A.) gepresenteerd programma waarin twee uur lang werd gesproken over hiphop video's, hiphop artiesten en randzaken die de subcultuur omringden.

Yo! MTV Raps bestaat al heel lang niet meer en muziek is op MTV haast schaarser dan water in de Sahara. Maar oude videobanden met het programma vormden tieners Malcolm (Shameik Moore), Diggy (Kiersey Clemons) en Jib (Tony Revolori) gevormd tot wie ze zijn: geeks met een zichtbare voorliefde voor de jaren negentig. 'Straight A' students die de pech hebben dat ze opgroeien in The Bottoms, een criminele wijk in een voorstadje van Los Angeles.

Malcolm, Diggy en Jib houden zich normaal gesproken ver van dat geweld, maar doordat Malcolm een oogje heeft op buur(t)meisje Nakia (Zoë Kravitz, die de kledingkast van haar moeder Lisa Bonet lijkt te hebben geplunderd) komt hij in aanraking met drugsdealer Dom (rapper A$AP Rocky). Tijdens diens verjaardagsfeest vindt echter een politie-inval plaats, waardoor onze protoganist ineens opgescheept zit met een tas vol pure MDMA. Aan de drie vrienden nu de taak deze drugs zo snel mogelijk te slijten. Zonder natuurlijk gepakt te worden, zo droomt Malcolm namelijk van een studie aan de universiteit van Harvard. De drie komen met een ingenieus plan.

Dat klinkt wat cliché, en dat is het misschien ook wel, maar het grote verschil met vergelijkbare films is dat de door onder meer Pharrell, Puff Daddy/P. Diddy en Forest Whitaker geproduceerde film veel vaart en flair heeft. Niet voor niets werd Dope tijdens Sundance beloond met een award voor beste montage. Er zijn zeker wel wat missers te noteren - raar einde, oppervlakkige vrouwenrollen en een overbodige en vooral onrealistische scène waarin de drie vrienden met hun punkband spelen bijvoorbeeld - maar de moddervette plot van de film vergoedt heel veel.

Het is nog te vroeg om een daadwerkelijke voorspelling te doen, maar dit zou zomaar een nieuwe Ferris Bueller's Day Off kunnen zijn. Een satirische tienerfilm die de tijdsgeest perfect weet te vangen, maar vooral eigenzinnig, ontzettend vermakelijk en bovendien bij vlagen erg herkenbaar is. Zeker mensen die in de jaren negentig opgroeiden zullen er niet aan ontkomen op sommige momenten zachtjes te gniffelen om één van de vele subtiele, maar ook minder subtiele, grapjes in Dope.