Elles

Geplaatst: door Julia Nolet

Jonge meisjes die de prostitutie in gaan om hun studie en dure schoenen te kunnen betalen. De van oorsprong Poolse regisseuse Malgorzata Szumowska was zo gefascineerd door dit gegeven dat ze het script voor Elles erover schreef.

In een interview vroeg Szumowska zich af: “Is vrijwillige prostitutie de ultieme bevrijding van een vrouw, omdat ze bezit neemt van haar lichaam, inclusief het recht het te verkopen? Of is het een ondraaglijke onderwerping?” Het antwoord op deze vraag wordt je in Elles niet op een presenteerblaadje aangedragen, maar dat is juist zo sterk.

Op een manier die veel voor eigen interpretatie en veroordeling overlaat, volgen we freelance journaliste Anne (Juliette Binoche) als zij twee studentes (Anaïs Demoustier en Joanna Kulig) interviewt die zelfstandig de prostitutie in zijn gegaan. Zelf is Anne zonder al te veel obstakels gekomen waar ze is: succesvol journaliste bij vrouwenblad Elle, getrouwd met een succesvol man, moeder van twee kinderen en een prachtig appartement in het centrum van Parijs. Maar de spiegeling van haar leven aan het leven van de twee meisjes, zet haar eigen situatie in een nieuw perspectief.  Het wordt een heel neutraal en onpartijdig kijkje in de wereld van de prostitutie.

Elles is een sfeervol en scherp portret geworden van de studentes, maar ook van Anne, en eigenlijk van vrouwen in het algemeen. Anne is een vrouw die succesvol is, maar toch niet het geluk voelt wat je daarbij zou verwachten. De concessies die zij doet in het dagelijks leven naar haar man en naar haar kinderen toe maken haar geslaagd maar zuigen haar ook leeg. Volgens Szumowska is dit een directe verwijzing naar prostitutie. Deze verwijzing komt niet duidelijk uit in de film, maar de manier waarop Anne’s bourgeoisieleven wordt neergezet is sfeervol en geloofwaardig.

Er wordt in de film bijna geen muziek gebruikt en de camera zit de acteurs dicht op de huid. Deze combinatie zorgt ervoor dat je, ook al gaat het verhaal niet snel, op het puntje van je stoel blijft zitten. Juliette Binoche speelt haar hoofdrol fantastisch. Als kijker voel je haar leegte. Ook verfrissend is dat een film over prostitutie nu geen schrijnend verhaal is, maar dat het neutraal wordt gebracht. Met mooie momenten, maar ook afschuwelijke momenten. En als kijker bepaal je hoe je dat uiteindelijk beoordeelt. Elles is een aanrader.