Escape Plan

Geplaatst: door Jasper van Westen

Alweer een film met Sylvester Stallone en Arnold Schwarzenegger, zou je bijna denken. Een hele rare gedachte is dit niet wanneer jij je realiseert dat beide heren in 1970, dus alweer 43 jaar geleden, hun filmdebuut maakten. Stallone is inmiddels 67 jaar en Schwarzenegger 66 jaar, maar toch weten ze nog niet van ophouden. Regisseur Mikael Håfström (1408) koos ervoor om in zijn nieuwste film Escape Plan de twee acteurs de hoofdrollen te geven. De film heeft een goed verhaal, maar of de keuze voor de acteurs nou zo goed is...

In Escape Plan draait het om Ray Breslin (Stallone). Breslin is gespecialiseerd in gevangenisbeveiliging en hij is in zijn vakgebied één van de grootste namen. Zijn specialisatie gaat zelfs zo ver dat hij door gevangenissen wordt ingehuurd om uit die gevangenis te ontsnappen. Op deze manier wil Breslin fouten aan het licht brengen en de gevangenisbeveiliging verbeteren.

Wanneer Breslin voor de zoveelste keer uitbreekt, krijgt hij via de overheid de kans om veel geld te verdienen. Daarvoor moet hij de beveiliging van de strengst beveiligde, en tevens geheime, gevangenis te testen. In deze gevangenis zitten alleen maar criminelen die liever dood dan levend worden gezien, de cellen zijn van glas en de bewakers dragen allemaal een masker.

Er zijn echter mensen binnen de omgeving van Breslin die hem liever in de gevangenis hebben dan daar buiten. De klus blijkt dan ook nep te zijn en zo belandt hij voor de rest van zijn leven in de gevangenis. Althans dat is de bedoeling. Breslin zou Breslin niet zijn als hij niet probeert te ontsnappen. Dit keer is het onmogelijk om de klus in z’n eentje te klaren en dat is moment waar Schwarzenegger zijn intrede doet.

In zijn rol als Emil Rottmayer raakt hij bevriend met Breslin. Via de kennis van Breslin en de contacten van Rottmayer proberen de twee weg te komen uit deze gevangenis. Er zijn alleen twee problemen, een slimme gevangenisdirecteur (Jim Caviezel) die de boeken van Breslin door en door kent en de locatie.

Ondanks dat het grootste deel van de film zich op één locatie afspeelt, is het verhaal goed. De film zet je vaak op een dwaalspoor en je komt voor veel verrassingen te staan. Daarnaast zit er veel actie in Escape Plan. Dit is overigens het punt waarbij er wat twijfels bestaan over de keuze van de acteurs. In het verhaal zijn Stallone en Schwarzenegger (beiden met grijs haar) weliswaar ook mannen op leeftijd, maar de actie wordt ook uitgevoerd door mannen op leeftijd.

Ondanks dat de heren allebei nog spierbundels zijn, ziet het rennen en het klimmen er niet heel soepel meer uit. De aandacht gaat automatisch uit naar Stallone en Schwarzenegger en dit is niet heel positief voor de film. Juist omdat het zo’n sterk verhaal heeft. Natuurlijk is er met de acteerkwaliteit van de heren niets mis. De Expendables films waren een groot succes en het derde deel van de reeks zal in 2014 te zien zijn.

Voor Escape Plan hadden andere, iets jongere, acteurs beter geweest. Het verhaal van de film is zeker een aanrader. En als je Arnold Schwarzenegger nog eens in het Duits wil horen schelden, dan heb je met Escape Plan de juiste film te pakken.