Everest

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

Sinds zijn benoeming als “hoogste berg ter wereld” heeft Mount Everest een onweerstaanbare aantrekkingskracht gehad op bergbeklimmers. Het is de ultieme prestatie. Na de eerste geslaagde beklimming ontstond er rond de berg een heuse toeristen-industrie, waarin mensen met behulp van ervaren klimmers en lokale sherpa's een poging kunnen wagen om de top te bereiken. In 1996 kwamen acht mensen om tijdens een beklimming, de meest dodelijke expeditie tot dan toe. Everest vertelt het verhaal van deze gedoemde onderneming.

Jason Clarke (Terminator Genisys) speelt de Nieuw-Zeelander Rob Hall, professioneel bergbeklimmer en leider van Adventure Consultants, een van de diverse groepen die begeleide tours naar de top van Everest aanbiedt. Zijn bedrijfje loopt redelijk, maar elke reis is een risicovolle onderneming en hij is elke keer slechts een sterfgeval verwijderd van faillisement.

De bewuste excursie van voorjaar 1996 is aan de ene kant business as usual voor Hall, maar tegelijkertijd ook niet. Hij laat dit keer een reporter van een gerenommeerd vakblad mee reizen in de hoop wat extra naamsbekendheid te genereren, maar belangrijker: hij staat op punt voor het eerst vader te worden.

Eenmaal in Nepal aangekomen met zijn groep beginnen de problemen al snel. Het beklimmen van Mount Everest is populair met als gevolg dat het basiskamp en de aanlooproutes naar de top steeds drukker zijn geworden. Door rivaliteit en slechte samenwerking tussen de diverse groepen kan er elk moment iets mis gaan. Niet geheel verrassend gaan dingen dan ook al snel mis. Tijdens de laatste etappe naar de top lopen leden van drie verschillende groepen vertraging op en komen vast te zitten. Als dan ook het weer om slaat en de deadline voor een veilige terugkeer komt en gaat, kan het afstrepen beginnen.

Een waar gebeurd drama als dit lijkt natuurlijk op het eerste gezicht koren op de molen van Hollywood. Tragiek, heroïek, en zelfs een beetje romantiek, alle favoriete -ieken zitten er wel in. Scenaristen William Nicholson (Unbroken, Nelson Mandela: Long Walk To Freedom) en Simon Beaufoy (127 Hours) hebben zich wat betreft typische waargebeurde Hollywoodheroiek wel bewezen en lijken een uitgelezen keuze om deze dramatische gebeurtenis te vertalen naar het witte doek.

Alle lof voor de poging van de schrijvers trouw te blijven aan wat er echt gebeurd zou zijn, maar de realiteit laat zich echter niet makkelijk in de standaard drie-akter samenvatten. Hierdoor levert de film op narratief vlak behoorlijk in. Wat begint als een spannende avonturenfilm, met dreigende waarschuwingen over Everest als onpartijdige opponent met zijn onvoorspelbare gletsjers en verraderlijke afgronden, verzandt al snel in een eentonig survivaldrama als gaandeweg blijkt dat al dat menselijk leed niet veroorzaakt is door de berg maar door blinde hoogmoed, koppigheid en slechte communicatie.

Het is daarom moeilijk om mee te blijven leven met de stug doorploeterende avonturiers, ook al blijft de film het proberen. De scène waarin een bijna bevroren Hall via zijn radio en de sateliettelefoon van het basiskamp vanaf bovenaan de berg nog een laatste keer contact heeft met zijn vrouw voelt in eerste instantie aan als manipulatieve Hollywood tranentrekkerij, totdat je beseft dat dit echt zo gegaan is.

Het is duidelijk wat de aantrekkingskracht van het verhaal was voor de relatief grote namen in relatief kleine rollen. Naast Clarke proberen ook onder andere Jake Gyllenhaal (Nightcrawler) en Josh Brolin (Inherent Vice) de legendarische top te bereiken en zien we verder Keira Knightley (Anna Karenina) als Halls hoogzwangere vrouw vooral heel bezorgd zijn.

Hoewel zij wat broodnodige kleur geven aan wat verder behoorlijk generieke personages zijn, zijn het regisseur Baltasar Kormákur (2 Guns, The Deep, Contraband) en cinematograaf Salvatore Totino (The Da Vinci Code) die de film de moeite waard maken. Door op locatie in Nepal en IJsland te filmen in IMAX 3D maken zij goed gebruik van het formaat. Van wonderschone wideshots van het Himalaya gebergte tot benauwende close-ups, ze halen alles uit de kast om recht te doen aan de enige echte ster van dit tragische verhaal: Mount Everest zelf.