Feuten Het Feestje

Na drie seizoenen op televisie bij BNN, is het niet eens zo vreemd dat er ook een bioscoopfilm van Feuten verschijnt. De serie bouwde sinds de eerste aflevering in november 2010 namelijk een hondstrouwe fanschare op die het zelfs voor elkaar kreeg dat Feuten Het Feestje - zoals de film is gedoopt - een week eerder in de bioscoop verschijnt dan aanvankelijk de bedoeling was.

Al kun je wel vraagtekens zetten bij de grootte van de release van Feuten Het Feestje, dat in meer dan zeventig bioscopen te zien is. Want laten we eerlijk zijn; de fanschare is dan hondstrouw, groot is ie nou ook weer niet. De kijkcijfers van Feuten (de serie) rechtvaardigen de grote release ook niet, nooit trok een uitzending van de serie meer dan pakweg 300.000 kijkers. Op tv dan, online keken gemiddeld nog eens zo'n 150.000 mensen.

Dat was ook direct het grootste twijfelpunt bij schrijver Willem Bosch en regisseur Lourens Blok toen de filmplannen ontstonden. Hoe maak je de film interessant voor meer dan alleen fans van Feuten? Scenarist Bosch heeft dat geprobeerd door een volledig op zichzelf staand verhaal te schrijven. Feuten Het Feestje is dus geen slotakkoord van seizoen 3 geworden, al kan de film wel weer worden gezien als afsluiting.

Die afsluiting geldt dan vooral voor de bekende gezichten uit de televisieserie. We zijn inmiddels wat jaartjes verder en Bram Wagtmans (Manuel Broekman) is inmiddels advocaat en getrouwd met Marie-Claire de Ruyter (Hanna Verboom). Nina de Wit (Anna Speller) is de echtgenote van Noordzij (Ruben Brinkman), terwijl Edward Beeksma (Jurjen van Loon) een kutbaantje in een warenhuis heeft. En Olivier de Ruyter (Tim Murck)... Tja, die studeert nog steeds.

Maar al deze bekende personages zijn eigenlijk ondergeschikt aan het verhaal van Feuten Het Feestje. Daarin draait het namelijk om een nieuwe generatie studenten, meer bijzonder de 17-jarige Lieve (Evita Rozenberg) en haar 'bff' Elias (Daniel Cornelissen). Twee kids uit de polder die net zijn begonnen aan hun studie en bij toeval Wagtmans tegen het lijf lopen. Lieve zoekt namelijk een kamer en wordt door de oud-student op het inschrijffeest van H.S.C. Mercurius, diezelfde avond, gewezen. Want via de studentenvereniging waar hij zelf ook lid van was, is het namelijk veel makkelijker een kamer scoren, zo houdt de mooiboy haar voor.

Lieve valt voor de woorden - en charme - van Wagtmans en besluit naar het feest te gaan. Met Elias, die natuurlijk heimelijk verliefd is op het knappe hertje, in haar kielzog. Wagtmans zelf heeft eigenlijk ook wel zin in een feestje en trommelt de hele oude bende op om samen nog één keer H.S.C. Mercurius op zijn kop te zetten.

Wat zij niet weten is dat eeuwige student De Ruyter het aan de stok heeft met een bakfietsmoeder (Halina Reijn) en daaropvolgend ook twee agenten van het Amsterdamse politiekorps (Teun Kuilboer en Marcel Musters) achter zich aankrijgt. Door toedoen van het bijdehante corpslid escaleert de kwestie, waarop de agenten het inschrijffeest zelfs verbieden.

Daar trekken de studenten zich (natuurlijk) niks van aan, ze feesten erop los. Uiteindelijk is het juist de naïeve Elias die ervoor zorgt dat de vlam in de pan slaat en het feestje ontaardt in een haast Flodderesk slotakkoord. Of zo je wilt 'Project X Mercurius'. Niet voor niets begint Feuten Het Feestje met een quote uit National Lampoon's Animal House. De oervader aller Project X'en.

Maar goed, even terug naar de vraag of Feuten Het Feestje óók leuk is voor mensen die de televisieserie niet kennen. Absoluut, de film staat voldoende op zichzelf en heeft zelf meer diepgang dan je vooraf zou vermoeden bij een film over een studentenvereniging. Zij die al bekend zijn met de serie zullen door de referenties en knipoogjes ongetwijfeld het meeste lol beleven aan deze zeer onderhoudende, maar met krap 80 minuten wel wat korte, film.