Fijne Filmklassieker: Edward Scissorhands

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Edward Scissorhands: hij ziet eruit als een personage uit een horrorfilm, maar heeft in de gelijknamige film de rol in een modern sprookje. Hij behoort tevens tot een van de meest memorabele karakters uit de filmwereld. Dit jaar is het 25 jaar geleden dat het uitkwam. Een mooie gelegenheid om er nog eens naar te kijken, de film waarvan regisseur Tim Burton zelf zegt dat het de favoriet is onder alle films die hij gemaakt heeft.

Een wetenschapper (Vincent Price) besluit om een mens te bouwen: de dunne, bleke maar tegelijkertijd naïeve en onschuldige Edward (Johnny Depp). De geleerde overlijdt echter voordat hij klaar is, en Edward blijft alleen achter met scharen in plaats van handen. Op zoek naar klanten besluit verkoopster Peg (Dianne Wiest) naar het grote, donkere kasteel aan de rand van de gemeenschap te gaan. Wanneer ze Edward ontdekt besluit ze hem mee naar huis te nemen, waar Edward op slag verliefd wordt op haar tienerdochter Kim (Winona Ryder).

Edward valt met zijn wilde haren, leren kleding en bleke uiterlijk erg buiten de gemeenschap, waar huisvrouwen in snoepkleuren rondlopen en huizen pastelkleuren hebben. Wanneer zijn talent voor het maken van buxusfiguren en bizarre kapsels voor zowel mensen als honden ontdekt wordt, storten de huisvrouwen van de buurt zich al snel op hem. Edward blijft echter een buitenstaander, wat al snel blijkt als hij door zijn onschuldige aard in de problemen komt, en iedereen uit de buurt zich tegen hem keert.

Edward is geïnspireerd op een tekening die Tim Burton als tiener maakte. Hij vertoont veel overeenkomsten met de regisseur; beide zijn excentrieke kunstenaars (met donkere, wilde haren) die niet altijd even goed begrepen worden door de buitenwereld. Burton groeide op in Burbank, een plek die sterk lijkt op Edwards dorp. Hij voelde zich vaak alleen en had moeite met vrienden maken. Dit gevoel van eenzaamheid wilde hij overbrengen in de film.

In zijn verhaal speelt Burton met klassieke verhaallijnen, zoals die van Frankenstein. De wetenschapper die besluit een mens te bouwen; een rol die speciaal geschreven is voor de legendarische acteur Vincent Price (zijn stem ken je van het gelach in Michael Jackson’s Thriller), die in eerste instantie een groter aandeel in de film zou hebben. Price leed echter aan Parkinson en longemfyseem, waardoor hij niet in staat was om alle scènes op te nemen. Edward Scissorhands zou ook zijn laatste film worden, waarbij hij in de laatste scène waarin hij te zien is overlijdt.

Ook het klassieke verhaal van Beauty and the Beast komt duidelijk naar voren. De enge en onschuldige jongen valt voor de mooie Kim, wat voor een gecompliceerde liefde zorgt. In tegenstelling tot het originele verhaal kent dit plot echter geen einde waar iedereen nog lang en gelukkig samen leeft.

De film is qua verhaal en visueel zo sterk dat je vergeet om naar de onvolmaaktheden te kijken. Dat sommige delen van de film vrij ongeloofwaardig zijn, zoals Peg, die besluit om een donker en verlaten huis te doorzoeken, en als eerste reactie heeft om een persoon met wapens als handen mee naar huis te nemen om met wat kleding en make-up een normale jongen van hem te maken. Dat dit niet helemaal zal lukken, moge duidelijk zijn. Daarnaast ontstaan er spontaan door Edward geknipte buxuscreaties, waar in eerste instantie nog helemaal geen buxus stond. En waar komt het ijs vandaan, waar de sculpturen van gemaakt worden?

Voor de rol van Edward waren veel acteurs die kans maakten; onder andere Tom Cruise, Tom Hanks, Robert Downey Jr. en Gary Oldman werden genoemd. Uiteindelijk ging de rol naar Johnny Depp, en werd het, samen met Cry Baby in hetzelfde jaar, de eerste titelrol voor de acteur. Depp inspireerde zijn vertolking op de klassieker Das Cabinet des Dr. Caligari en zet Edward neer als een onschuldig, droevig en vooral heel ongemakkelijk personage. Dit ondanks het weinige dialoog, in de hele film spreekt Edward maar 169 woorden.

Dat Burton vond dat Depp de rol goed vertolkte, mag duidelijk zijn. Het zou de eerste van vele samenwerkingen tussen de twee worden. Volgend jaar verschijnt alweer een nieuw product van die collaboratie: Alice Through The Looking Glass, het vervolg op Alice in Wonderland. Overigens niet met Burton op de regisseursstoel, die taak liet de producer aan James Bobin (Flight of the Conchords, The Muppets, Muppets Most Wanted).