FilmpjeKijken Fijne Filmklassieker: Charade

Zou er in de hele geschiedenis ooit een charmanter filmkoppel zijn geweest dan Cary Grant en Audrey Hepburn? Waarschijnlijk niet. The fairest lady of all en grand old Cary Grant werkten slechts één keer samen, aan Charade in 1963. Een film die, hoe kan het ook anders, bijzonder charmant is. Tegenspeler George Kennedy vierde vorige week zijn negentigste verjaardag. Ter ere daarvan kijken we nog eens terug.

Hepburn speelt Regina Lamperts, een rijke Amerikaanse vrouw in Parijs die een punt achter haar huwelijk wil zetten. Nog voordat ze dat kan doen, wordt haar man echter vermoord aangetroffen. Niet veel later melden zich drie vreemde figuren, die zeggen dat Regina's man hen nog bakken met geld verschuldigd is. Dat geld moet Regina wel hebben, zelfs al heeft ze dat zelf niet door.

Agent Hamilton Bartholemew (Walter Matthau) vertelt haar dat haar man in de Tweede Wereldoorlog een kist goud stal, die bedoeld was voor het Franse verzet. Samen met vier vrienden sprak hij af de buit eerlijk te verdelen, maar haar man brak zijn belofte en ging er alleen met al het geld vandoor. De overige mannen komen nu hun deel opeisen. Regina wordt bijgestaan door Peter Joshua (Cary Grant), een man die ze pas net heeft leren kennen. Maar hij blijkt niet helemaal te zijn wie hij zegt te zijn.

Een moord, mysterie, plottwists, schimmige schurken en een hoofdrol voor Cary Grant. Het is niet gek dat veel mensen bij het zien van Charade gelijk aan Alfred Hitchcock denken. The master of suspense had echter niets van doen met de totstandkoming van deze film, die wel door zijn werk lijkt geïnspireerd. Charade staat daarom ook bekend als 'the best Hitchcock film that Hitchcock never made'. Ook doet Charade denken aan de eerste Bond-films, met zijn schreeuwerige openingcredits, themamuziek en laagdrempelige actie.

De film is een combinatie van romantiek, spanning en humor. In onderstaande trailer worden die drie ingrediënten letterlijk in een blender gegooid. De balans tussen die verschillende genres zit in Charade precies goed. Dat komt vooral omdat regisseur Stanley Donen geen van de drie de boventoon laat voeren. De film houdt zijn spanning luchtig, maakt z'n romance niet te klef en vervalt nooit in een flauwe komedie. Het is een mooie combinatie van een ouderwetse screwball-comedy en een whodunit.

De romance in kwestie is uiteraard die tussen Grant en Hepburn. Vanwege het grote leeftijdsverschil (Grant was tijdens de opnames 59, Hepburn 33) had de acteur in het begin zo zijn twijfels over de rol. Op zijn verzoek werd het script dan ook zo herschreven dat niet Grant achter Hepburn aanzit, maar Hepburn achter Grant. Daardoor liep hij niet het risico over te komen als een oude snoeperd. Vanwege zijn hoge leeftijd en onzekerheid over zijn lichaam, weigerde Grant ook zijn shirt uit te trekken voor een scène onder de douche. In Charade gaat hij dan ook met zijn kleren aan onder de sproeier staan.

De chemie tussen de twee spat in elke scène van het scherm. Grant was zo gek op zijn tegenspeelster dat hij na afloop direct een nieuwe film met haar wilde maken. En hoewel ook Hepburn daar welwillend tegenover stond, is het er helaas nooit van gekomen. Charade is zodoende hun enige samenwerking en de twee spelen geweldig. Hepburn weet van haar rol als onwetende dame in nood meer te maken dan een vervelend cliché. Grant is daartegenover heerlijk charmant als mysterieuze gentleman, die constant sarcastisch om zijn eigen flauwe grapjes lacht.

In de bijrollen ook niets dan goed volk. Matthau, George Kennedy en James Coburn zijn immers zeker niet de minsten. Kennedy (ook bekend van Cool Hand Luke) heeft in deze film wel wat weg van een Bond-schurk, met zijn metalen klauw, lange regenjas en plannetjes om Grant en Hepburn om te leggen. Ook Coburn is bijzonder cool als zijn side-kick.

Charade is overigens publiek domein. De makers waren namelijk vergeten om 'copyright' of '©' op de aftiteling te vermelden. Alleen het jaar en de rechtmatige eigenaar werden vernoemd. Daarom zitten er geen rechten meer op de film en is die voor iedereen vrij toegankelijk. Dat geldt overigens niet voor de catchy soundtrack van Charade. Wanneer die buiten de context van de film wordt gespeeld, moeten daar wél rechten over worden betaald. In 2002 kwam er een remake uit van Charade, met Mark Wahlberg en Thandie Newton in de hoofdrollen. Die film, The Truth about Charlie, werd erg slecht ontvangen.

De charmanste acteur en actrice aller tijden, twee van de coolste tough-guys van het witte doek, een script dat van Hitchcock had kunnen zijn en de stad Parijs. What's not to love? Charade combineert in vele opzichten het beste wat een film kan bieden. Een heerlijke romantische thriller die 113 minuten lang zorgt voor een glimlach op het gezicht.