Final Destination 5

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Horrorfilms hebben nogal de neiging een hoop sequels te produceren. Klassiekers als Halloween en Friday the 13th hebben talloze sequels, maar ook hedendaagse horrorfilms als Scream en Saw doen goed hun best. De vervolgen halen het niveau van het eerste deel bijna nooit, maar op één of andere manier trekken de filmstudio's zich daar niets van aan. Ook Final Destination is al weer aan zijn vijfde deel toe, dit keer in 3D. De film hanteert nog steeds hetzelfde principe als het gedicht De tuinman en de dood, hoe hard jij je best ook doet, de dood ontloop je niet.

Final Destination 5 is in 3D opgenomen. Een speeltje waar regisseur Steven Quale graag gebruik van maakt tijdens de film. Het is wel jammer dat hij hierdoor alle actie zich richting de camera (en dus de bioscoopganger) laat afspelen. Het snufje lijkt belangrijker dan het beeld. De openingscredits geven dit al weg. Namen staan op een glazen scherm en daar worden steeds objecten door gegooid of geschoten. Letterlijk minuten lang. De hele film zullen er dingen op je worden afgeschoten, een trucje waar je snel moe van wordt. En aangezien het een horror is vloeit er ook heel wat bloed, wat als het op je af vliegt er heel onrealistisch uitziet.

Dit deel van de Final Destination-reeks heeft zo ongeveer hetzelfde verhaal als de eerdere delen. Een groep mensen overleeft een ramp en gaan daarna een voor een dood. Het zijn allemaal onbekende acteurs die geen bijzondere prestatie leveren. Maar daar draait de film natuurlijk niet om, het gaat om mensen op zo'n creatief mogelijke manier dood te laten gaan. Er wordt nog wel een nieuw principe geïntroduceerd, namelijk dat je iemand anders jouw plek kan laten innemen door hem te vermoorden, maar daar wordt erg weinig mee gedaan.

Er zijn berichten dat Final Destination 5 de laatste in de serie zou zijn. En misschien is dat maar goed ook. Het verhaal doet er niet meer toe en de sterfscènes zijn lang niet zo spectaculair als eerdere delen, ook al zijn ze nu in 3D. Dit deel lijkt alleen nog leuk voor de fans van de serie, niet voor de spontane bezoeker. Het acteerwerk is niet indrukwekkend, het verhaal niet boeiend en de originaliteit lijkt weg te zijn. Het einde van de film is trouwens wel leuk voor de fans, zij zullen de enigen zijn die snappen waar deze aflevering te plaatsen is.