Florence Foster Jenkins

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Florence Foster Jenkins is een biopic die het verhaal van een mislukte operazangeres vertelt. Met een sterke cast als Hugh Grant als Saint Clair Bayfield, Simon Helberg als McMoon en legende Meryl Streep als Florence zit je eigenlijk al gebakken. De film van regisseur Stephen Frears (High Fidelity, The Queen, The Program) is dan ook een pareltje geworden. Echter is het een pareltje dat misschien wel iets te veel werd opgepoetst.

De film is namelijk erg gladjes. Het camerawerk, de stilistische sets en de kleurige, uitbundige kostuums doen haast denken aan The Great Gatsby. Maar dat is niet het enige. Net als The Great Gatsby is Florence Foster Jenkins een 'period piece' en wordt deze met grootse, ouderwetse overgave gespeeld door de cast. Soms tot op het punt dat het overdreven lijkt. Het speelt zich af in de jaren veertig en wordt met alle grandeur die het New York van de jaren veertig had gepresenteerd. Hoewel dit bij het tijdsbeeld en de film past, kan het overdreven spel van de cast soms als een persiflage overkomen. Voor een biografisch verhaal dat op ware gebeurtenissen en personen is gebaseerd kan dit raar aanvoelen.

Zo is Florence een excentriekeling in hart en nieren. En hoewel niet betwist kan worden dat de echte Florence excentriek was, weet Meryl dit naar een heel nieuw niveau te tillen. Wat nog wel het meest opvalt is hoe de winnares van meerdere Oscars haar stem gebruikt in de film. Want een bewezen zangeres is ze. Hier moet ze dat talent echter omdraaien.

Wiens stem ook opvalt, is die van Simon Helberg. De Big Bang Theory acteur, vooral bekend om zijn komedisch talent, speelt in Florence Foster Jenkins de pianist van de zangeres. Met een zweverige, zachte stem is Helberg als McCoon in het begin haast niet serieus te nemen. Maar hij groeit in zijn rol en weet een weifelend maar empatisch talent neer te zetten.

Waar een biografie al snel doet geloven dat alles gepresenteerd feitelijk is, moet Florence Foster Jenkins wel met een korreltje zout genomen worden. In deze versie weet Florence niet dat ze slecht zingt omdat iedereen die ze kent zo lovend over haar is en ze nog nooit een slechte recensie over zichzelf heeft gelezen. Dit komt door de manipulatie van haar man, Bayfield, die in feite haar antitalent voor haar verbergt. Dit laat zijn devotie aan haar zien, ook al heeft hij ondertussen wel een affaire met een door Rebecca Ferguson gespeelde maitresse.

Al met al is Florence Foster Jenkins een verhaal dat bewijst dat passie alleen niet genoeg is, talent is helaas ook een vereiste. Dit resulteert in een kleurige, uitbundige film die op sommige momenten ronduit hilarisch is. Hoewel wel erg opgepoetst, is het duidelijk dat deze film met erg veel plezier is gemaakt. En dat kun je als kijker voelen.