Frankenweenie

Geplaatst: door Rutger Otto

Een hond is ‘s mans beste vriend, wordt wel eens gezegd. In het geval van de jonge Victor is dat heel letterlijk zo. Vandaar dat hij ontroostbaar is, wanneer zijn hond Sparky wordt overreden. Hij wil niets liever dan zijn beste vriend terug. Dankzij de nieuwe, ietwat krankzinnige leraar op school krijgt Victor een idee: hij wekt Sparky weer tot leven.

In 1984 maakte Tim Burton Frankenweenie al voor Disney. Het was een zwart-witfilm die een half uur duurde, met echte acteurs en een echte hond. De inspiratie kwam van het monster van Frankenstein. Toen Burton de film bij Disney afleverde, werd hij ontslagen. Frankenweenie had teveel geld gekost en was bovendien veel te griezelig voor jonge kinderen. Disney heeft 28 jaar na dato ingezien dat die beslissing misschien niet de juiste was, en liet Tim Burton het opnieuw proberen. Een remake van zijn geliefde Frankenweenie, dit maal als stop-motion speelfilm.

Voor fans van het origineel, dat trouwens als extra op de DVD- en Blu-ray-uitgaven van A Nightmare Before Christmas staat, valt genoeg te herkennen. De remake van Frankenweenie is dan wel in heel andere stijl, een aantal van de scènes zijn exacte stop-motion kopieën van de 1984-versie. Voor de remake is het verhaal uitgebreid en toch wat kindvriendelijker geworden, al is Frankenweenie wederom geschoten in zwart-wit.

Dat Tim Burton prachtige dingen kan met stop-motion wisten we al lang, en ook Frankenweenie ziet er weer fantastisch uit. Juist omdat de film in zwart-wit is, krijg je werkelijk het idee dat de typerende kunst van Burton tot leven is gekomen. Dunne poppetjes met grote ogen, lange armen en benen, die bewegen als spinnen. Dat - en de soundtrack van Danny Elfman - draagt bij aan de (zeer komische) horrorsfeer in de film.

Bij een oud idee in een nieuw jasje horen oude gezichten in een nieuwe rol, moet Tim Burton gedacht hebben. Voor het eerst sinds Big Fish en Sleepy Hollow zijn respectievelijk Johnny Depp en Helena Bonham Carter niet in een Burton-film te zien. In plaats daarvan zijn oude bekenden Winona Ryder en Catherine O’Hara te horen in Frankenweenie. Zij speelden al eens samen in Burton’s klassieker Beetlejuice.

Na 28 jaar is Frankenweenie nog steeds leuk. Het origineel is als een rode draad door de remake verweven. Omdat de film nu drie keer zo lang is, kent het script uitbreiding met een totaal nieuwe verhaallijn. De toevoegingen zijn grappig en komen Frankenweenie ten goede, al dreigt de film tegen het eind (net als in Dark Shadows) uit de hand te lopen door te groots uit te willen pakken. Dreigt, want uiteindelijk wordt de film mooi afgerond en loop je met een enorme glimlach de bioscoopzaal uit. Frankenweenie is Tim Burtons beste en leukste film in jaren.