Friends With Kids

Geplaatst: door de redactie

Hoewel aankomende ouders ferm het tegendeel zullen beweren legt het opvoeden van een kind nogal beslag op je sociale leven. De focus verschuift van de vriendenkring naar het gezin, spontane volwassen aktiviteiten maken plaats voor ver vooruit geplande kinderuitjes en tenslotte zie je ze simpelweg niet meer. Dit is wat actrice/scenariste (en debuterend regisseuse) Jennifer Westfeldt (Grey's Anatomy, 24) zag gebeuren in haar sociale cirkel en ze besloot er een film over te maken.

Jane en Jason (Westfeldt en Parks & Recreation's Adam Scott) zijn twee geslaagde dertigers die al sinds hun studiejaren goed, maar compleet platonisch bevriend zijn. De film opent met een korte proloog waarin de twee vrienden een chique etentje hebben met de rest van hun vriendengroep, twee vers-getrouwde stelletjes (gespeeld door Bridesmaids collegae John Hamm, Kristen Wiig, Maya Rudolph en Chris O'Dowd). Geprikkeld door luidruchtige kinderen en onmachtige ouders verderop in het restaurant, wordt er al snel heldhaftig verkondigd dat zij nooit zo zullen worden als die stumperds daar.

Het verhaal springt vier jaar vooruit en behalve Jane en Jason zijn ze allemaal zo geworden, kinderen en al. Afspraken worden regelmatig afgezegd, feestjes zijn vroeg in de avond al voorbij en Jane en Jason voelen de afstand groter worden tussen hen en de rest van de groep. Hierdoor wordt hun band echter wel wat hechter en ze komen er achter dat ze eigenlijk allebei wel kinderen willen, maar weigeren zich zo ten onder te laten sleuren door het ouderschap. Na een avond stevig borrelen besluiten ze dat als ze samen een kind nemen ze slechts de helft van de tijd aan het kind kwijt zijn, waardoor er genoeg tijd overblijft om nog een gewoon leven te kunnen leiden.

Zo gezegd zo gedaan, en Jane en Jason slagen er in eerste instantie prima in om hun vrijgezelle bestaan met een kind te combineren, en zo gelijk even hun vrienden goed te laten zien hoe het ook kan. Ze vinden ook ieder nieuwe partners. Nadat tijdens een gezamenlijk stelletjes-weekendje echter onuitgesproken ergernissen uitgesproken worden, ontstaan er wat deuken in hun overtuiging en rijst de twijfel over hoe platonisch hun relatie eigenlijk nog is.

Met een directe titel en een tagline die luidt “Love, happiness, kids. Pick two” belooft Friends With Kids een lekker cynische kijk op een levensfase die voor steeds minder mensen vanzelfsprekend is: het ouderschap. En zo begint de film ook. Westfeldt heeft een fijne schrijfstijl die zich op het scherm vertaalt naar betweterige, maar charmante personages en rake observaties. Tot aan het moment dat halverwege de baby arriveert en ze venijn inwisselt voor voorspelbaarheid.

Niet dat hierna de film niet meer vermakelijk is, maar de angel is er uit. De eerste helft voelt aan als een solide poging om wat origineels te doen met het gegeven van de romantische komedie, de tweede helft als een verplichte oefening. Ondanks het zichtbare plezier dat de acteurs hebben met het script blijft Friends With Kids, wat betreft concept en uitvoering, helaas een beetje hangen tussen superieure zwangerschaps-com Knocked Up en stiekem-toch-gewoon-een-romcom Friends With Benefits.