Frozen

Geplaatst: door Jasper van Westen

Hoe krijgen ze het bij Walt Disney Animation Studios toch elke keer weer voor elkaar? Een familiefilm maken waarbij elke volwassenen zich prima mee weet te vermaken. Met de nieuwste animatiefilm Frozen doet Disney het gewoon weer. De 3D-animatiefilm zit vol met spanning en avontuur, maar vooral op het gebied van humor scoren de makers veel punten. Want met een sneeuwpop die droomt van de zomer krijg je de lachers moeiteloos op de hand.

Frozen vertelt het verhaal van Anna (Kristen Bell) en haar zus Elsa (Idina Mensel), de dochters van de koning van het koninkrijk Arendelle. Op jonge leeftijd ontdenkt Elsa dat ze superkrachten heeft waarmee ze alles in ijs kan veranderen. Haar probleem is alleen dat ze deze krachten niet onder controle kan krijgen en haar ouders  besluiten Elsa in haar kamer op te sluiten totdat ze haar krachten onder controle heeft.

Wanneer de ouders van Elsa en Anna overlijden, weet Elsa dat ze koningin zal worden. Nog altijd heeft ze haar krachten niet onder controle, maar omdat niemand iets weet over deze krachten, kan ze niet anders als uit haar kamer komen en koningin van Arendelle worden. Als het tijdens haar inhuldiging helemaal misgaat en mensen achter haar superkrachten komen vlucht Elsa de bergen in en laat ze heel Arendelle in sneeuw en ijs achter.

Anna die op haar beurt ook voor het eerst de buitenwereld ziet twijfelt geen moment en gaat in haar eentje de bergen in om op zoek te gaan naar haar zus. Onderweg komt ze veel grappige figuren tegen. Ook ontmoet ze de stoere bergbewoner Kristoff (Jonathan Groff). Hij besluit om samen met zijn iet wat overenthousiaste rendier Sven, Anna te helpen in haar zoektocht. Anna en Kristoff vinden tijdens hun weg naar de top van de berg Olaf (Josh Gad) op hun pad. Een levende sneeuwpop die maar van één ding droomt: de zomer.

Bij het bereiken van de top vindt Anna haar zus. Het enige probleem is dat Elsa niet meer terug wil naar haar koninkrijk. Door angst gebruikt ze haar krachten op de verkeerde manier en bevriest het hart van haar kleine zusje. Anna moet gered worden en Kristoff brengt haar naar zijn nogal vreemde familie. Ze vertellen Kristoff dat Anna alleen gered kan worden door ‘een daad van ware liefde’.

Frozen is een waanzinnige 3D-ervaring met een leuk verhaal dat twee kanten kent. Allereerst is er de zoektocht van Anna naar haar zus. Vervolgens draait het verhaal en is er de zoektocht naar het middel dat Anna kan redden. Zoals we gewend zijn van Disney-films zit er ook veel muziek in de film. Dit is een leuke toevoeging en de film wordt er zeker niet minder van, al blijven de liedjes niet zo hangen als in klassiekers als Aladdin of Peter Pan. De vele humor in de film maakt van Frozen een echte komedie die voor iedereen leuk is om naar te kijken.