Gangster Squad

Geplaatst: door Rutger Otto

Eigenlijk had Gangster Squad eind september vorig jaar in de Nederlandse bioscopen moeten draaien. Door de Aurora shooting in Colorado besloot Warner Bros. de film echter uit te stellen tot januari. In de oorspronkelijke versie van Gangster Squad vond namelijk een shootout plaats in een bioscoop, een sleutelscène in de film. Het script werd herschreven en de acteurs doken opnieuw de studio in. Inmiddels zijn de verwachtingen hooggespannen voor de grootste gangsterfilm in jaren.

De film schrijft 1949. De Tweede Wereldoorlog zit vers in ieders gedachten. Mannen lopen in pakken, met het haar strak in de gel. In Los Angeles heeft de meedogenloze maffiabaas Mickey Cohen (Sean Penn) de touwtjes in handen. Hij staat aan het hoofd van de gokindustrie, prostitutie en drugs- en wapenhandel. Cohen is onaantastbaar, want de politie en politici zijn doordrenkt van corruptie.

Tot een geheime eenheid van de Los Angeles Police Department (LAPD) wordt ingezet om hem te stoppen. Aan het hoofd staat brigadier John O'Mara (Josh Brolin). Hij stelt een team van zes samen, met onder anderen brigadier Jerry Wooters (Ryan Gosling), die een affaire aangaat met het liefje van Mickey Cohen, Grace Faraday (Emma Stone). Samen voeren ze een guerillaoorlog tegen Mickey Cohen en Los Angeles terug te winnen.  Een koekje van eigen deeg wordt niet geschuwd en vaak vervaagt de grens tussen goed en kwaad. Ze noemen zich 'The Gangster Squad'.

Het is verrassend te noemen dat regisseur Ruben Fleischer, eigenlijk alleen bekend van Zombieland, aan de slag mocht met deze sterrencast om, naar zeggen van cast en crew, “de gangsterfilm van deze generatie” te maken. Denk daarbij eerder aan een nieuwe Untouchables dan een Godfather, en je bent een eind op weg. Gangster Squad draait voornamelijk om keiharde actie en prachtig camerawerk. Het verhaal is interessant en kent de nodige twists, maar karakters worden nooit helemaal uitgediept. Zeker de helft van de leden van de Gangster Squad blijft op de oppervlakte. Maar wees niet bang, de grote jongens als Josh Brolin en Ryan Gosling krijgen genoeg de kans te laten zien dat ze van hele goede huize komen. Een kans die ze met verve benutten.

Dat de bioscoopscène door Warner werd geschrapt, wil niet zeggen dat de film aan geweld tekort komt. Integendeel. De ledematen vliegen in het rond en het bloed spettert van het doek. In de eerste paar minuten wordt een man door twee auto's uit elkaar getrokken. Het is de straf als je werkt voor Mickey Cohen en ondermaats presteert. Sean Penn speelt een typische badguy en is erg overtuigend als maffiabaas zoals hij zijn slachtoffers intimideert en zijn (ingehouden) woede speelt. Andere keren balanceert hij op het randje van overacting, zoals wel meerdere dingen in de film overdreven zijn.

Overdreven in goede zin. Want slow-motions van mannen in pakken die alles aan gort schieten en de aanzwellende muziek, voelen wel heel badass aan. Na het zien van Gangster Squad loop je ongemerkt toch wat breder dan normaal de bioscoop uit. De film heeft bijna alles wat je van een gangsterfilm verwacht. Drama, actie, misdaad, romance, verraad en hier en daar een vleugje humor.

Het oppervlakkige van sommige karakters en die ene slechte oneliner van Sean Penn aan het eind worden ruimschoots goedgemaakt door het acteerwerk, de zeer overtuigende setting en de regie. Gangster Squad zou inderdaad wel eens de gangsterfilm van deze generatie kunnen zijn.