Genius

New York in de jaren '20: het straatbeeld wordt getekend door mannen met lange regenjassen en hoeden en vrouwen in charmante mantelpakjes. Nerveus staat schijver Thomas Wolfe (Jude Law) rokend te wachten buiten de uitgeverij Scribner’s Sons, terwijl binnen in het gebouw boekenredacteur Max Perkins (Colin Firth) zijn duizend pagina-tellende en onsamenhangende manuscript binnenkrijgt. Afgewezen door elke andere uitgeverij in New York is dit Wolfe's laatste hoop op publiciteit.

Tekst: Femke Visser

Wanneer Perkins, die onder andere werkte met F. Scott Fitzgerald en Ernest Hemmingway, besluit om Wolfe’s boek uit te brengen kan hij zijn oren niet geloven. Al in de eerste tien minuten van de film blijkt hoe hoogdravend, bijna manisch, het schrijftalent is. Samen beginnen ze het boek te bewerken tot een versie die geschikt is voor publicatie, wat een letterlijke strijd om elke zin blijkt te zijn.

De lange dagen en nachten werk zorgen ervoor dat de zachtaardige familieman Perkins en de hoogdravende, af en toe bijna puberale, Wolfe een hechte relatie opbouwen die bijna ten kosten gaan van hun huwelijken. Beide mannen zijn opzoek naar iets: Perkins, vader van vijf dochters, naar de zoon die hij nooit had, en Wolfe naar het vaderfiguur dat hij nooit als zodanig gekend heeft.

Jude Law (Anna Karenina, The Grand Budapest Hotel) zet als Thomas Wolfe een subliem staaltje acteerwerk neer. Wolfe lijkt door zijn hoogdravende frivoliteit bijna twee gezichten te hebben: de lieve onzeker jonge man en de lastige puber die zichzelf te goed acht voor de wereld. Beide kanten Law prachtig te vertolken. Ook Colin Firth (The King's Speech) laat zich van zijn betere kant zien in zijn rol als de rustige familieman Perkins, die zich ondanks zijn succes hierdoor niet laat meeslepen en Wolfe met beide benen op de grond probeert te houden.

Nicole Kidman (Paddington, Stoker), die als Aline Bernstein de vrouw van Wolfe speelt, laat mooi en subtiel zien hoe het succes van haar man haar tot waanzin drijft. Andere bijrollen worden vertolkt door Guy Pearce (The Rover) als F. Scott Fitzgerald en Dominic West (Pride) als Ernest Hemmingway.

Het biografisch drama van Michael Grandage, gebaseerd op de biografie Max Perkins: Editor of Genius van A. Scott Berg blijft van begin tot eind boeien en zorgt af en toe voor een kleine grinnik door middel van subtiele grapjes. Rustige, zakelijke conversaties worden afgewisseld met uitbarstingen van de hoogdravende Wolfe, het hoogoplopende leed van Aline en het dubio van Perkins tussen werk en zijn gezin. De film schetst een bijzonder beeld van hoe twee tegenpolen toch een hechte band op kunnen bouwen.