Ghost Rider: Spirit Of Vengeance 3D

Geplaatst: door Chris Appels

Waar een vervolg op een succesfilm tegenwoordig zo snel mogelijk moet worden geproduceerd geldt dit niet voor Ghost Rider. Het niet zo best onthaalde eerste deel dateert namelijk alweer uit 2007.

Net als toen, speelt ook nu Nicolas Cage de hoofdrol van Johnny Blaze, de Ghost Rider. Na zijn avonturen uit het vorige deel, gaat het allemaal niet best met Johnny. Hij leeft als een kluizenaar en heeft moeite om de Ghost Rider te onderdrukken, maar wanneer de duivel een kind ontvoert, laat hij zich toch weer overhalen om als de beduivelde motorrijder de plannen van Satan himself te dwarsbomen.

Spirit Of Vengeance geeft vanaf minuut één gelijk vol gas, met veel actie en chaos en is daarom ook best lastig te volgen. Vooral de combinatie van het epileptische camerawerk en de 3D-effecten kan zorgen voor een milde vorm van wagenziekte. Dit stoort gelukkig niet heel erg aangezien regisseurs-duo Neveldine en Taylor erna genoeg tijd nemen het verhaal duidelijk te maken. Wat de film echter niet weet vast te houden is de ‘thrillride’ die in het begin wordt ingezet.

Waar het gebruikelijk is in dit soort films het verhaal op te bouwen naar een episch slot is dit bij Spirit Of Vengeance niet het geval. Sterker nog; de film is halverwege eigenlijk al een beetje uitgeraasd. Voor een film met een badass vlammende motorrijder die strijd levert met de duivel en zijn persoonlijk huurlegertje, is dat toch een flinke tegenvaller. De eerste helft van het script voorziet vooral in een opeenstapeling van actie en spanning, maar het einde is meer toegewijd aan het afronden van de verder redelijk voorspelbare en onoriginele plot.

Zo gemakzuchtig het verhaal zelf is, zo stereotype zijn ook de meeste personages in de film. Als voorbeeld heb je de onder meer de ‘moeder die crimineel was maar alles over heeft voor haar kind’ of de ‘ex-vriend die nog steeds crimineel is en voor de duivel werkt’. Niet erg vernieuwend. Het wekt de indruk dat Spirit Of Vengeance meer een verplicht nummertje is, in plaats van een film waar veel tijd en energie is ingestopt.

En dat mag met recht erg jammer genoemd worden, want er is zeker sprake van enige potentie, vooral in het eerste half uur. Het unieke van Ghost Rider is namelijk dat hij geen normale, en zeker geen gebruikelijke superheld is. ‘The Rider’ ziet geen verschil tussen goed en kwaad. Voor hem is iedereen een zondaar die het verdient om naar de hel te gaan. Dat hier niet meer mee is gedaan, is een gemiste kans. Nu word je opgescheept met een dertien-in-een-dozijn verhaal met een inwisselbare held.

Spirit Of Vengeance is al met al een behoorlijk matige film. Terwijl het begin sterk is, vervalt de film al snel naar louter clichés en bloedt de film langzaam dood. Ben je niet zo heel kritisch wat betreft verhaallijn en consistentie, dan kun je je best nog wel even vermaken met Ghost Rider II. Maar een aanrader is het niet.