Gianni e le Donne

Geplaatst: door Jamaica Vink

"Hou je niet meer van vrouwen", vraagt Alfonso (Alfonso Santagata) aan Gianni (Gianni Di Gregorio) wanneer hij niet eens kijkt als Kristina (Kristina Cepraga), de knappe verpleegster van Gianni's moeder (Valeria De Franciscis), passeert. Alfonso vertelt hem vervolgens over zijn recente sekscapades. Gianni is gelukkig getrouwd en heeft zich nooit met andere vrouwen beziggehouden. Door Alfonso realiseert hij pas dat zijn leeftijdsgenoten genieten van hun 'tweede jeugd' en dat het misschien wel tijd wordt voor hem om op zoek te gaan naar een nieuwe liefde.

Gianni is een gepensioneerde zestiger die samen met zijn vrouw (Elisabetta Piccolomini) en dochter (Teresa Di Gregorio) in een appartementje in Rome woont. Gianni is een goedzak; zijn vrouw maakt 's ochtends een briefje met klusjes voor hem, zijn dochter eet zijn ontbijt op en Gianni's moeder belt hem elk tijdstip van de dag op, omdat haar televisie defect is of wanneer zij en haar vriendinnen trek krijgen tijdens het pokeren.

Gianni is in het begin nog sceptisch over het vinden van een minnares, maar wanneer Kristina vertelt over haar droom waarin Gianni haar opa was, wil hij zich toch weer jong voelen. Vanaf dat moment staart Gianni naar elke vrouw die hij tegenkomt en zet hij alles op alles om een vriendin te vinden.

Regisseur Gianni Di Gregorio speelt net als in zijn vorige film Pranzo Di Ferragosta ook hier weer de hoofdrol. Alle andere acteurs heten ook net als hoe ze in het echt heten. Di Gregorio startte zijn carrière in het theater, maar besloot al snel de filmwereld in te gaan. Hij begon met het schrijven van scenario's. Daarna ging hij een samenwerkingsverband aan met regisseur Matteo Garrone en maakte hij onder andere Gomorra.

Het camerawerk is helder en mooi. Het laat een goed beeld zien van Rome: de pleinen, de rivieren en het centrum met zijn vele terrasjes en imposante villa's. Het acteerwerk is goed, vooral De Franciscis is geweldig in haar rol als vervelende moeder. Di Gregorio is ook weer even charmant en zijn zoektocht naar liefde levert een hoop hilarische en gênante momenten op.

Gianni e le Donne is een spontane en luchtige film, waarbij jij je verstand op nul kan zetten. De charmante Gianni zorgt samen met zijn moeder voor de humor die soms al te vinden is in de alledaagse dingetjes. De dialogen zijn sterk en worden op een spontane manier gebracht. De mooie, zonnige beelden van Rome in combinatie met de accordeonmuziek maken van Gianni e le Donne een echte zomerse film.