A Girl Walks Home Alone at Night

De vampierenfilm heeft het niet gemakkelijk. In betere tijden verantwoordelijk voor klassiekers als Nosferatu en Dracula, inmiddels gedomineerd door ongeïnspireerde puberfilmpjes. Dat het ook anders kan bewijst debuterend regisseuse Ana Lily Amirpou. Haar A Girl Walks Home Alone at Night is een bijzonder originele eersteling. Een film die zich presenteert als de eerste Iraanse vampierenwestern.

Het meisje uit de titel is alles behalve een weerloos slachtoffer, zoals diezelfde titel doet vermoeden. In het Iraanse spookstadje Bad City zet zij haar tanden namelijk in alle mannen die haar niet aanstaan. De naamloze vampier, al wordt ze nooit zo genoemd, leidt een al even uitzichtloos en eenzaam bestaan als de andere bewoners van het stadje.

Dat verandert als ze op een gekostumeerd bal de als Dracula verkleedde Arash ontmoet. De twee voelen zich onmiddellijk tot elkaar aangetrokken, maar zitten vast in ieder hun eigen problemen. Zo heeft Arash bijvoorbeeld de zorg over zijn ontspoorde, aan heroïne verslaafde vader. Er samen vandoor gaag, zit er dus niet in.

'Iraans', 'vampier' en 'western' zijn drie woorden waarvan ik nooit gedacht had ze in één zin te gebruiken. Net als bijvoorbeeld 'Michael Bay' en 'goede regisseur'. Maar zoals zo vaak leidt die onverwachte mengeling van genres tot een interessante mix, waar we voor de volledigheid ook nog 'film-noir' aan moeten toevoegen. Want dat genre is misschien nog wel het meest prominent aanwezig in dit bijzondere werkje.

De film is namelijk geschoten in prachtig zwart-wit, dat herinneringen oproept aan bijvoorbeeld Sin City, maar toch vooral aan de betere film-noir. En zoals in dat genre gebruikelijk draait de hele plot, voor zover daar in dit geval al sprake van is, rond een dodelijke dame. Regisseuse Ampirpou verkiest style ver boven substance, maar komt er hier mee weg. Het schouwspel blijft door zijn schoonheid namelijk meer dan boeiend genoeg.

Met het Iraanse van de prent valt het daarentegen behoorlijk mee. De film speelt zich wel af in Iran en er wordt Iraans gesproken, maar is 'gewoon' opgenomen in Californië met voornamelijk Westerse acteurs. Ook regisseuse Amirpou is in Groot-Brittannië geboren. De film bevat dan ook een aantal elementen die beslist niet door de Iraanse censuurcommissie waren gekomen. Kijk alleen al naar het bloot en het drugsgebruik. Dat er zo uitvoerig wordt geadverteerd met het Iraanse element, zal dan ook vooral zijn om de film een zweem van exotisme mee te geven.

Zo onbekend als de regisseuse zijn ook de acteurs. Sheila Vand is mysterieus maar sterk als de naamloze vampier. Met zijn stoere en nonchalante look doet tegenspeler Arash Marandi soms denken aan James Dean, als Arash. Ook met de acteurs in de kleinere rollen is bijzonder weinig mis.

Is A Girl Walks Home Alone at Night een briljante film? Niet echt. Maar wel een prachtig gemaakte, originele film die een frisse wind laat waaien door een uitgekauwd genre. Een beetje zoals What We Do in the Shadows vorig jaar ook deed. Ana Lily Amirpou is een naam om in de gaten te houden.