Good People

Wat doe je als je in het huis van je dode onderbuurman een grote som geld vindt? Geef je het aan de politie? Laat je het liggen? Of ga je er mee vandoor? Het jonge echtpaar Tom (James Franco) en Anna Wright (Kate Hudson) kiest na lang wikken en wegen voor het laatste. Een keuze die hen binnen de kortste keren in de problemen brengt. Een pijnlijk en vervelend avontuur is het gevolg, voor zowel de Wrights als voor de kijker.

De film opent met de mysterieuze heroïnedealer die zichzelf Khan noemt (Omar Sy). Een groep criminelen besluit hem op brute wijze te beroven en met zijn geld en drugs aan de haal te gaan. Eén van de criminelen, luisterend naar de naam Ben Tuttrle, verraadt de anderen echter en houdt alles voor zichzelf. Hierdoor zitten zowel Khan als de boeven achter het geld aan. En laat die Ben nou toevallig de onderbuurman zijn van de familie Wright.

Het paar heeft het niet gemakkelijk. Ze proberen al jaren hopeloos om zwanger te worden en ook het opknappen van hun droomhuis wil maar niet vlotten. Logisch dus dat ze de dik 200.000 pond die hun dode buur achterlaat besluiten te houden. Maar dan staat de ene na de ander dief op de stoep met lastige vragen over de verdwenen centen. En ook agent John Halden (Tom Wilkinson) vermoedt dat Anne en Tom wat achterhouden.

Lastig te volgen? Dat komt omdat Good People veel te veel zijpaden neemt voor een film van nog geen anderhalf uur. Zo heeft agent Halden nog een appeltje te schillen met de boeven omdat ze wat te maken zouden hebben gehad met de dood van zijn dochter. En lijkt het compleet overbodige en eendimensionale personage van Omar Sy enkel in de film te zitten om 'm wat stoerder te maken. Dat lukt overigens voor geen meter. Een speech waarin het zichzelf met Ghenghis Khan vergelijkt is een pijnlijke mispeer.

Maar die zijpaden zijn niet het grootste probleem waar Good People mee kampt. Dat is eerder het gebrek aan focus of het volstrekt onrealistische plot. De film neemt erg lang de tijd om de uitzichtloze situatie van de familie Wright te schetsen, maar raffelt het morele dillema over het al dan niet meenemen van het geld vervolgens af. En terwijl Anna in het begin nog grote moeite heeft om het geld te stelen, verandert ze een paar tellen later in een koelbloedige killer. Dat laatste komt vooral tot uiting in de bizarre finale, die onbedoeld doet denken aan Home Alone. De film is dus compleet uit balans. Want wilde regisseur Genz hier nou een psychologisch drama maken, zoals de titel doet vermoeden, of een spannende thriller? Nu slaagt hij in geen van tweeën.

De film is opgenomen op de lelijkste plekjes van Londen en geschoten in grijze kleuren. Blijkbaar vonden de makers dat wel genoeg om een grauwe sfeer te creëren. De film oogt nu echter vooral lelijk, saai en doorsnee. De Deense regisseur Henrik Ruben Genz sluit daarmee aan in een lange traditie van buitenlandse filmmakers die hun eigen identiteit en stijl moeten inleveren om een Engelstalige film met grote sterren te mogen maken. Zie daarvoor bijvoorbeeld ook Morten Tyldum, van The Imitation Game.

Ook de acteurs lijken niet echt onder de indruk van het materiaal waarmee ze moeten werken. Franco en Hudson doen het nog wel aardig, maar vooral Tom Wilkinson speelt alsof hij liever in de kroeg was blijven hangen. Omar Sy, vooral bekend van het Franse Intouchables, is een complete miscast als mysterieuze schurk.

Good People is een poor movie. Een film met een forse identiteitscrisis die nooit loskomt en nooit verbaast. Met een wat minder aansprekende cast was dit broddelwerkje waarschijnlijk rechtstreeks naar de dvd-rekken gegaan.