Goosebumps

Tussen 1992 en 1997 publiceerde de Amerikaanse schrijver R.L. Stine in totaal 62 delen uit de Goosebumps-boekenreeks, in Nederland uitgebracht als Kippevel. Hoewel al bijna twintig jaar geen nieuwe titel is verschenen, worden in de Verenigde Staten nog steeds iedere maand meer dan een miljoen exemplaren van de boekjes verkocht. We kunnen dus gerust stellen dat Goosebumps bijzonder populair is. Dat realiseerde ook filmstudio Columbia zich, al in 2008 begon dat met de voorbereidingen op wat uiteindelijk resulteerde in deze film. Met Jack Black in de rol van R.L. Stine.

Goosebumps is geen verfilming van één of meer van de boekjes van Stine, maar gaat juist over de schrijver zelf. Althans, over zijn nieuwe buurjongen Zach (Dylan Minnette). Die is samen met zijn moeder Gale (Amy Ryan) in Madison, Delaware komen wonen. Al snel maakt hij kennis met zijn knappe buurmeisje Hannah (Odeya Rush), de dochter van Stine. Haar mysterieuze vader ziet echter niets in de omgang van zijn dochter met de nieuwe buurjongen en houdt haar bij hem weg.

Daar heeft Stine zo zijn redenen voor, alle monsters waar hij ooit over schreef zijn namelijk echt. Ze zitten gevangen in de manuscripten en je raadt het al: Zach en zijn net gemaakte vriend Champ (Ryan Lee) laten de monsters per ongeluk vrij. Het voortbestaan van Madison wordt bedreigd en het is aan Zach, Champ, Hannah en R.L. Stine een manier te vinden de monsters weer terug op te sluiten in de boeken voor ze het stadje met de grond gelijk maken. Dat klinkt als een vrij dun plot, in de praktijk valt dat echter best mee.

Hoewel je snel geneigd zou kunnen zijn te zeggen dat Columbia deze film vooral gemaakt heeft om schaamteloos te cashen op basis van het wereldwijde succes van de jeugdboeken, doe je daarmee Goosebumps wel tekort. Regisseur Rob Letterman, die eerder met Black Gulliver's Travels verfilmde, en schrijvers Darren Lemke, Scott Alexander en Larry Karaszewski hebben namelijk een interessant, onderhoudend en grappig verhaal gecreëerd rond de Goosebumps-auteur.

Voor kinderen van een jaar of tien, elf en spannende film, hun ouders zullen met nostalgische gevoelens terugdenken aan hun eigen jeugdfavorieten als The Goonies, Jumanji en Gremlins. Hoewel soms wel wat evenwichtig, zit er meer hart en ziel in deze film dan in enkele van de uit de boekjes van Stine ontsnapte ghouls.