Gravity

Geplaatst: door Rene van der Kroon

Stilte. Enkel en alleen stilte. Niet alleen componist John Cage liet zich hierdoor inspireren, maar ook regisseur Alfonso Cuarón. De man achter onder meer Children of Men en Harry Potter and the Prisoner of Azkaban verlaat de aarde en neemt twee acteurs met zich mee voor een zeer memorabele reis net buiten de dampkring.

Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock) is met ervaren astronaut Matt Kowalsky (George Clooney) begonnen aan haar eerste ruimtemissie. Na vele jaren training is haar eerste opdracht nog tamelijk makkelijk, namelijk het vervangen van een communicatiepaneel aan de Hubble-telescoop. Terwijl zij al kletsend met de grondbasis in Houston probeert om het paneel te repareren slaat het noodlot toe. Vele duizenden kilometers verderop wordt een satelliet vernietigd, met als gevolg dat de brokstukken in een ramkoers rond de aarde vliegen. Kowalsky beveelt Stone terug naar de shuttle te gaan om het ruimteafval te ontwijken, maar zij zijn te laat.

Het schip wordt zwaar beschadigd door de brokstukken en Stone breekt door de impact los van de shuttle. Kowalsky kan haar nog net vastgrijpen, maar beiden zweven nu hulpeloos dieper de ruimte in. Zonder contact met Houston hebben zij alleen elkaar om te overleven. Met de aarde die onder hen voorbij raast lijkt de enige redding een optie waar niemand vrolijk van wordt, namelijk verder het onbekende in.

Dat regisseur Cuarón geniet van het gebruik van lange shots was al te merken in Children of Men. Toch neemt Gravity bijna Sergio Leoni You Brought Two Too Many-proporties aan met een openingsshot van om en nabij de tien minuten. De kijker wordt in dit shot verwend met een prachtig uitzicht op de telescoop voor een ronddraaiende aardbol. Vrijwel direct maakt de bioscoopzaal plaats voor een oneindige ruimte waar ontsnapping onmogelijk lijkt.

Niet alleen op visueel gebied is de film fantastisch, het camerawerk is ook uitmuntend. Het gevoel van eenzaamheid en wanhoop wordt op enkele momenten zo sterk in beeld gebracht dat het kippenvel vrijwel gegarandeerd uitbreekt. Dit wordt versterkt door een zeer sterke vertolking van niet alleen Clooney als speelse en wijze veteraan, maar ook door Bullock die als beginnend astronaute de kijker vastgrijpt en mee de sterren insleurt.

Het enige probleem waar de film zelf mee worstelt is de zoektocht naar de redding. Kowalsky en Stone starten vanaf het moment van de brokinslagen een avontuur dat zich in bepaalde mate meerdere malen lijkt te herhalen. Hoewel iedere situatie die de twee tegen komen telkens uniek is, lijkt er toch bijna een vast patroon te ontvouwen.

Gravity is uniek in zijn soort. De visuele pracht van de ruimte en het gevecht van Kowalsky en Stone om terug naar huis te gaan laten een brok in de keel achter. Het verhaal mag dan enigszins in herhaling vallen, maar dat mag zeer zeker niet baten. Ga met Cuarón op reis en kom de bioscoopzaal uit vol herinneringen aan een trip die jouw afgelopen zomervakantie gegarandeerd verstoten.