Hail, Caesar!

Geplaatst: door Onno

Na Inside Llewyn Davis in 2013 hebben Joel & Ethan Coen een tijdje de filmwereld verruild voor televisie voor de serie Fargo. Hoewel ze vooralsnog hier nog niet van terugkeren, hebben ze in de tussentijd wel weer een bijzondere film afgeleverd met een sterrencast waar menig regisseur alleen maar van kan dromen.

Hail, Caesar! neemt ons terug naar Hollywood in de vroege jaren vijftig waarbij we het wel en wee krijgen te zien van de filmstudio Capitol Pictures onder leiding van Eddie Mannix (Josh Brolin). Hij is van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig om alle producties van de studio in goede banen te leiden en de reputaties van zijn grootste sterren te waarborgen.

Iedere film die door de studio wordt geproduceerd brengt zo zijn eigen problemen met zich mee en Mannix mag ze allemaal oplossen. Zo moet hij zorgen dat verschillende religieuze leiders het eens zijn met het script voor de vertelling van een Bijbels verhaal en moet Mannix de boze regisseur Laurence Laurentz (Ralph Fiennes) tot bedaren brengen wanneer deze het oneens is met de keuze om Westernheld Hobie Doyle (Alden Ehrenreich) te casten voor de hoofdrol van een klassiek drama.

Terwijl Mannix het ene probleem na de andere oplost, mag hij ook nog eens bedenken hoe een kleine persoonlijke complicatie in het leven van actrice DeeAnna Moran (Scarlett Johansson) het beste aan de pers kan worden verteld en vraagt de leider van de studio zich ook af waarom hun dansende ster Burt Gurney (Channing Tatum) zich sinds kort enigszins vreemd gedraagt.

Tot overmaat van ramp wordt vervolgens ook nog eens de grootste ster van de studio ontvoerd: Baird Whitlock (George Clooney). Hij brengt het meeste geld in het laatje met zijn films en het kost de studio een fortuin wanneer hij zijn werk niet kan doen. De ontvoerders eisen honderdduizend dollar van de studio, anders krijgen ze hun grote ster niet meer terug.

Het leven van een studiobaas gaat dus niet over rozen, maar zorgt wel voor een zeer vermakelijke film. De ontvoering van Whitlock vormt de rode draad van het verhaal waardoor er een soort 'who dunnit' effect ontstaat met een uiteindelijk verrassend resultaat.

Hail, Caesar! heeft een indrukwekkende cast die naast bovengenoemden ook nog wordt aangevuld met Tilda Swinton en Jonah Hill. Hoewel er veel verschillende verhaallijnen door elkaar lopen, wordt het nooit verwarrend en zorgt de afwisseling er juist voor dat je als kijker je nooit verveeld. De gebroeders Coen brengen met deze film weer eens wat anders naar de bioscopen en weten gedurende de film een zeer fijne cadans aan te houden tussen de verhaallijnen in combinatie met veel goed geplaatste humor.