Hart Beat

Tieneridool Rein van Duivenboden slaat met Hart Beat een nieuwe weg in in zijn carrière. Na succesvol te zijn geweest als lid van de boyband MainStreet, maakt hij met zijn rol als Mik zijn debuut als acteur.

Tekst: Lara van Vliet

Nadat haar vader hun gezin verliet, heeft Zoë (Vajèn van den Bosch) geen gitaar meer gespeeld. Wanneer ze met haar fiets wordt aangereden door de tourbus van tieneridool Mik (Van Duivenboden) verandert dat. Samen met hem begint ze weer te spelen en te zingen en er ontstaat iets moois tussen de twee. Helaas heeft Mik plannen om naar Amerika te vertrekken voor zijn muzikale carrière en vindt manager Lillian, Zoë maar in de weg lopen. Alles lijkt hun beginnende liefde in de weg te staan.

De cast bestaat bijna volledig uit bekende Nederlanders, zo ook de jonge hoofdrolspelers. Vooral tienermeisjes zullen de bioscoopzalen vullen, al is het maar vanwege Van Duivenboden die als ex-lid van de boyband MainStreet praktisch zichzelf speelt als popster Mik. Voor Hans Somers is Hart Beat de eerste bioscoopfilm de hij regisseert. Hiervoor nam hij bij verschillende televisieseries al de regie op zich, waaronder SpangaS en Goede Tijden, Slechte Tijden.

De film is één groot cliché en schuwt geen stereotypes, zoals bijvoorbeeld Miks beste vriend JJ, gespeeld door de Amsterdamse rapper Mosif Bakkali, die een rapcarrière ambieert en alleen maar straattaal spreekt. Ook is er de hyperactieve beste vriendin van Zoë genaamd Sam (Stephanie van Eer) die nooit stil kan staan en het constant heeft over de zoveelste ‘bestie-rule’, regels voor beste vriendinnen.

In het begin van de film zijn deze twee karakters vooral heel irritant waar ze waarschijnlijk grappig bedoeld zijn. Later krijgen de personages wat meer diepgang, waardoor ze eindelijk iets toevoegen aan de film. Vooral Vivienne van Assem zorgt daarbij voor een komische noot als Lillian, Miks manager, die een beetje paniekerig constant achter Mik z’n broek aan zit.

Het duet tussen hoofdrolspelers Vajèn en Rein, gelijknamig aan de film, zal ongetwijfeld worden grijs gedraaid door verliefde pubers. Hier en daar voelt het acteerwerk van het jonge deel van de cast nog wat onnatuurlijk aan, maar als je geen probleem hebt met een aaneenschakeling van clichés, kijkt de film makkelijk weg.