Hercules

Het zomerseizoen is sinds Steven Spielbergs Jaws het domein van de blockbuster: grootse actiefilms die niet zelden zwaar over de top zijn. Hercules is daarop geen uitzondering, maar is vele malen vermakelijker dan bijvoorbeeld het onlangs verschenen Transformers: Age Of Extinction.

Voor de tweede keer dit jaar verschijnt een film over de Grieke mythologische figuur Hercules in de Nederlandse bioscopen. De halfgod, zijn vader was Zeus, was in het voorjaar al te zien in het door Renny Harlin geregisseerde The Legend of Hercules. Met de legende van Hercules had die film overigens heel weinig te maken. De mispeer van de Finse filmmaker, die ons eerder onder meer Cliffhanger en Die Hard 2 bracht, leek eerder een hervertelling van Spartacus. Waarin ook nog eens heel matig geacteerd werd.

Met dat laatste euvel heeft Brett Ratner voor zijn film over Herakles niet te maken, de X-Men: The Last Stand-regisseur kon namelijk beschikken over een prima uitgebalanceerde cast. Met Dwayne 'The Rock' Johnson ook fysiek als een veel overtuigendere Hercules. Want dit is wel de man die de Twaalf Werken zou hebben volbracht. En die Leeuw van Nemea of dat Erymanthische zwijn versla je niet zomaar natuurlijk.

Alhoewel, wanneer we deze film moeten geloven, deed Hercules dat ook niet in zijn eentje. "You think you know the truth about him," krijgen we te horen aan het begin van de film. "You know nothing!" In de loop der tijd zou Hercules namelijk een aantal kameraden om zich heen hebben verzameld die hem hielpen met de voltooiing van zijn opdrachten van koning Eurystheus van Mykene (Jospeh Fiennes).

In deze op de Radical Comic van de Brit Steve Moore gebaseerde vertelling is Hercules op de vlucht geslagen voor Eurystheus nadat hij zijn eigen gezin zou hebben afgeslacht. Hij werkt samen met zijn vijf vertrouwelingen Amphiaraus (Ian McShane), Autolycus (Rufus Sewell), Atalanta (de beeldschone (Ingrid Bolsø Berdal), Tydeus (Aksel Hennie) en zijn neef Iolaus (Reece Ritchie).

Op een dag worden zij benaderd door prinses Ergenia (Rebecca Ferguson) die hen namens haar vader, Lord Cotys van Thracië (John Hurt) vraagt te helpen. Cotys heeft het namelijk aan de stok met Rhesus (Tobias Santelmann), een separatistenleider die volgens Lord Cotys de vrede in Thracië verstoort. Hij vraagt Hercules dan ook het op te nemen tegen Rhesus en zodoende de rust in het rijk te herstellen. Dat gaat natuurlijk gepaard met de nodige vechtpartijen, die echter nooit episch willen worden zoals bijvoorbeeld in Lord Of The Rings of 300.

Desondanks is Hercules hoogst vermakelijk, niet in de laatste plaats door de flinke dosis humor in het script van Ryan Condal en Evan Spiliotopoulos. Dit is geen levensveranderende film of één die recht doet aan de Griekse geschiedenis, maar wel erg plezierig om naar te kijken. Een heerlijke mix van actie, avontuur en humor met bovendien een prettige kijktijd. Precies zoals een goed blockbuster betaamt.