Hitchcock

In de ruim honderd jaar dat het medium oud is, zijn er weinig films invloedrijker geweest dan Alfred Hitchock’s Psycho uit 1960. Hitch is op dat moment de beroemdste en beste regisseur ter wereld en uitgerekend hij haalt het in zijn hoofd een horrorfilm te maken. In die tijd een ‘walgelijk’ genre dat is voorbehouden aan middelmatige filmmakers en een dom publiek.

Maar Hitch zou Hitch niet zijn als hij het verguisde genre geen vernieuwende en eigen draag zou geven. In Psycho wordt voor het eerst een vrouw on-screen doodgestoken, krijgen we de eerste écht grote plottwist en, God behoedde ons, wordt voor het eerst een toilet doorgespoeld. Een film die niet zonder slag of stoot van de grond kwam.

Over dat productieproces gaat Hitchcock. Het is 1959 en Alfred Hitchcock heeft met North By Northwest een van zijn meest lucratieve films gemaakt. Maar Hitch is inmiddels zestig jaar oud en voelt dat het tijd is om nog eens iets anders en iets schokkends te doen. De aanbieding om het eerste James Bond-boek te verfilmen, met Cary Grant in de hoofdrol, slaat hij af. Ook past hij voor de derde keer voor het dagboek van Anne Frank ("Tenzij ze een lijk in dat achterhuis vinden…").

Dan stuit Hitchcock op het pulpboek Psycho, losjes gebaseerd op het leven van seriemoordenaar Ed Gein. Het bloedige verhaal slaat niet aan bij de studio’s, waarop de regisseur besluit de film uit eigen zak te financieren, met zijn huis als onderpand. Ook moet hij een list zien te verzinnen om de plastische moorden in de film door de censuurcommissie te loodsen. Om de plot geheim te houden koopt de regisseur zelf alle exemplaren van het boek op en laat hij de cast een eed afleggen om hun mond te houden.

Het biografische Hitchcock focust zich niet op het hele leven van de legendarische filmmaker. Regisseur Sacha Gervasi baseert zich op het boek Alfred Hitchcock and the making of Psycho en kiest er voor om één korte periode uit zijn leven uit te lichten. Een prima keuze. Niet alleen is het voortraject van Psycho een typerende periode uit het leven van Hitchcock, ook schetst de film op deze manier een interessant tijdsbeeld van Hollywood anno 1959. De norse en eigenwijze Alfred ergert zich constant aan vervelende producers, veeleisende sterren en de centenneukers van de censuurcommissie. De enige stabiele factor in zijn leven is zijn vrouw Alma, die een hoofdrol speelt in de film over haar man.

Het luchtige Hitchcock duurt met 98 minuten geen seconde te lang. De film kijkt prima weg en wordt geen moment ernstig. We hebben het hier dan ook ‘slechts’ over een filmmaker. De meest invloedrijke filmmaker allertijden, maar toch: een filmmaker. Geen oorlogsheld of politieke figuur. Die luchtige toon heeft als nadeel dat de film nooit écht indruk maakt of beklijft. Ook wordt Hitchcocks persoonlijkheid nooit helemaal uitgediept. Nu krijgen we een sterk opgeleukte weergave van de werkelijkheid. Over de donkere, seksueel gefrustreerde en soms zelfs tirannieke kant van de filmmaker wordt met geen woord gerept.

The Master of Suspense wordt gestalte gegeven door Anthony Hopkins, die Hitchcock en zijn maniertjes overtuigend neerzet. Helen Mirren doet het daarnaast prima als de sterke, zelfverzekerde Alma Hitchcock. In veel bescheidener rolletjes duiken Scarlett Johansson, James D’Arcy en Jessica Biel op als de hoofdrolspelers van Pscyho. Danny Huston, Michael Suthlbarg, Kurtwood Smith en een onherkenbare Toni Collette completeren de sterke cast.

Hitchcock is een boeiend kijkje in het hoofd van de beste regisseur aller tijden. Een sympathiek en geinig filmpje, dat niet genoeg indruk weet te maken om te blijven hangen. Dat had gezien de cast en het bronmateriaal eigenlijk wel gemoeten. Als deze biopic er desondanks in slaagt het jonge bioscooppubliek enthousiast te maken voor het werk van Alfred Hitchcock, heeft de film zijn doel eigenlijk al bereikt.